به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، استفاده از فناوری‌های جدید باعث افزایش رقابت در صنعت کشاورزی شده است. استفاده از خودروهای کشاورزی مبتنی بر GPS تا برداشت دو برابری محصول، کشاورزان را بر آن داشته است تا از سنسورها و پردازش داده‌های زمان واقعی، تجهیزات سنجش اطلاعات درون زمینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در بلند مدت در کشاورزی استفاده کنند. یکی از تکنولوژی‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است، اینترنت اشیاء است. استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی LoRa و پروتکل LoRaWAN می‌توانند باعث ایجاد تحول در صنعت کشاورزی شده است.

دبیرخانه ایران دیجیتال اعلام نموده است: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که جایگاه اینترنت اشیاء روز به روز در بخش کشاورزی بیشتر می‌شود و فعالان این صنعت به دنبال استفاده از آنالیز داده‌های به دست آمده از اینترنت اشیا، درجهت تقویت قابلیت‌های تولید هستند. پیش‌بینی شده است که صنعت کشاورزی، یکی از پنج بازار برتر برای رشد و استفاده از اینترنت اشیاء(به خصوص با برد بلند و توان مصرفی کم) است.”

براساس اخبار منتشر شده، یکی از مواردی که دارای ویژگی برد بلند و توان مصرفی کم است، دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی LoRa می‌باشد و استرالیا یکی از کشورهایی است که از این فناوری در مزارع استفاده نموده است. دستگاه‌های مبتنی بر LoRa با ویژگی برد بلند(long-range) و توان مصرفی کم(low-power)، امکان استفاده از سنسورهای کم هزینه را برای ارسال اطلاعات از مزارع به سمت سرورهای ابری فراهم می‌کند، که پردازش آن اطلاعات در بهبود عملکرد مؤثر است.

شرکت شبکه ملی باند باریک استرالیا(NNNCo) و شرکت کشاورزی Gonna Ag یک شبکه مبتنی بر LoRaWAN راه‌اندازی نمودند که با استفاده از آن بتوانند راه‌کارهای مبتنی بر IoT وابسته به تکنولوژی LoRa را برای کشاورزی هوشمند راه‌اندازی نمایند. با استفاده از این تکنولوژی، NNNCo شبکه‌ای را برای دسترسی عمومی راه‌اندازی نموده است. شبکه مذکور برای مدیریت آبیاری در مزارع پنبه مورد استفاده قرار گرفته است که در آن از سنسورهای کم هزینه‌ای برای پایش رطوبت خاک استفاده شده و با تحلیل داده‌های آنها، زمان آبیاری مشخص می‌شود. لازم به ذکر است استفاده از داده‌های آب و هوایی محلی و تصاویر ماهواره‌ایف برنامه‌ریزی آبیاری بهینه خواهد شد.

این دو شرکت(NNNCo و Goanna)، اولین سنسورها را در مزارع مورد استفاده قرار دادند که شامل سنسورهای سنج رطوبت خاک، سنجش میزان باران، ایستگاه‌های هواشناسی و مانیتورینگ مخزن آب بوده است و همه سنسورها براساس تکنولوژی LoRa می‌باشد. این شبکه سراسری بوده و راه‌حل‌هایی را برای کشاورزی، مدیریت شهری، یوتیلیتی‌ها، ساختمان‌ها و لجستیک ارائه می‌دهد.

بررسی اطلاعات به دست آمده از کشاورزان نشان می‌دهد که کشاورزان به استفاده از تکنولوژی LoRa جهت افزایش و به حداکثر رساندن بهره‌وری مزارع روی آورده‌اند. استفاده از تکنولوژی LoRa دارای مزایایی چون هزینه کم اتصال، باز بودن استاندارد، در دسترس بودن، دارای اکوسیستم در حال رشد و … است.