اپراتور STC بحرین اعلام کرده است که در راستای تحقق تحول دیجیتال در این کشور نخستین شبکه تجاری شده نسل پنجم مخابرات بی‌سیم (موسوم به ۵G) خود را راه اندازی کرده است. این شبکه برای کابردهای درون ساختمان (indoor) با همکاری شرکت هواوی (غول چینی تامین کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی) در دفتر مرکزی این اپراتور بحرینی در منامه راه‌اندازی شد.

شبکه‌ای با قابلیت ارتباطات انبوه

این اپراتور که بدنبال تسریع برنامه های خود در مسیر دیجیتالی شدن و ارتقا سطح خدمات دیجیتالی به شهروندان بحرینی است، بیان کرده که با استفاده از این شبکه قابلیت پشتیبانی از ارتباطات انبوه با تاخیر بسیار کم و مخابره داده با نرخ بیت بیش از ۱٫۲ گیگابیت بر ثانیه امکان‌پذیر شده است.

بحرین ⸵ ارایه دهنده سرویس های پیشرو ارتباطاتی در منطقه

نزار بانابهلا، مدیرعامل STC، با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی این شبکه افزود: STC در بحرین متعهد به سرمایه گذاری در سطوح جدید زیرساخت‌های شبکه چابک و بسیار انعطاف پذیر است. این سطح زیرساخت ها نه تنها توسعه‌ی کسب و کارها ، بلکه جذب مشتریان جدید را امکان‌پذیر می‌کند و در عین حال بحرین را قادر می‌سازد تا به عنوان یک یک بازیگر اصلی در حوزه دیجیتال و ارائه سرویس‌های پیشرو ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه و جهان عمل کند.

هدف STC ⸵ پاسخ مطلوب به نیازهای مشتریان تجاری و خانگی

علاوه بر این STC انتظار دارد که با راه اندازی این فناوری نوین و از طریق انجام آزمایش‌های میدانی متعدد و ارزیابی نتایج مرتبط با آن، میزان دسترسی و قابلیت‌های شبکه ارائه شده ۵G را بیشتر بررسی نماید. همچنین خدمات نوینی را در بستر این فناوری نوین توسعه دهد و در مسیر تحقق تحول دیجیتال در کشور بحرین گام بردارد. به طوری که با این خدمات نوین بتواند به نیازهای مشتریان تجاری و خانگی به نحو مطلوب پاسخ دهد و در نهایت برنامه دیجیتالی شدن بحرین را محقق سازد.

شرکت‌های بزرگ مخابراتی خاورمیانه بدنبال دست یابی به فناوری ۵G

شایان ذکر است که این خبر و خبرهای مشابه به طور واضح بیانگر این امر است که کشورهای خاورمیانه بویژه کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس با همکاری با شرکت‌های بزرگ مخابراتی در دنیا برنامه‌های جدی، عملی و کاملا هدفمند برای دست یابی به فناوری۵G، تحقق کامل تحول دیجیتال و در عین حال بهره‌مندی از مزایای بی‌نظیر این فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف توسعه صنعتی و تجاری هستند.

فقدان برنامه جامع و مدون برای تحقق تحول دیجیتال در ایران

این در حالی است که در کشور ما متاسفانه هنوز برنامه جامع، مدون و  هدفمندی که موجب همگرایی و حرکت همه جانبه به سوی تحقق تحول دیجیتال در ایران باشد، به چشم نمی خورد. از آنجایی که سرعت رشد فناوری علی‌الخصوص در ارائه سرویس‌های دیجیتالی مبتنی بر نسل‌های جدید ارتباطات سیار در چند سال اخیر به طرز خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است، عدم برنامه‌ریزی به‌موقع در راستای ارائه خدمات مرتبط در این حوزه به طور قطع باعث بروز وقفه در توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، که این امر در دراز مدت باعث لطمات جبران ناپذیر به اکوسیستم دیجیتال کشور و فاصله بیشتر ایران با کشورهای منطقه و شکل گیری تحول دیجیتال خواهد شد.

حسین صفی