اپراتور مخابراتی سوئیسی Swiss telecom با موسسه تحقیقات کشاورزی سوئیس Agroscope و وندور Huawei برای کشف کاربردهای بالقوه فناوری ۵G در کشاورزی همکاری کرده است.

شبکه پرسرعت ۵G در مزارع

کشاورزان در مزارع برای کاربردهایی که نیاز به سرعت بالا و تاخیر کم دارد، نیاز به زیرساخت ارتباطی پر سرعت دارند. ولی به دلیل بالا بودن هزینه پیاده‌سازی فیبر، می‌توانند از شبکه پهن باند پرسرعت ۵G استفاده کنند. ماشین آلات کشاورزی و تاسیسات در اصطبل‌ها و مزارع در هر موقعیت مکانی که باشند می‌توانند به شبکه خصوصی مزرعه ادغام شوند.

فناوری های کارآمد برای تولید محصولات کشاورزی

به عنوان مثال، یک پیمانکار می‌تواند ناوگان ماشین آلات خود را در یک شبکه جداگانه به کار ببرد، که باعث می‌شود کل فرایند نصب و نگهداری ماشین آلات کشاورزی بسیار ساده‌تر شود. اهمیت ۵G در این کیس این است که ماشین‌ آلات حتی اگر خارج از مزرعه کار کنند، به شبکه مزرعه متصل هستند. تحت این شبکه پرسرعت، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های جدید مانند کنترل آبیاری، تنظیم علف‌های هرز، سنسورهای گاو و ماشین‌های اتوماتیک توسعه یافته اند که همگی از انتقال سریع داده‌ها بهره‌مند می‌شوند. بدون شک این فناوری‌ها برای کارآمدتر شدن تولید محصولات کشاورزی بسیار مهم هستند.

نمونه مزرعه هوشمند با فناوری ۵G در سوئیس

در مزرعه هوشمند ۵G که در طول این پروژه در سوئیس اجرا شد، سنسورهای بی شماری برای جمع‌آوری داده زمان واقعی در مورد آب‌و‌هوا، هوا، پارامترهای خاک، رشد محصول و رفتار حیوانات، در مزارع کشاورزی و دامداری مستقر شدند.

به عنوان مثال، تجزیه‌و‌تحلیل وضعیت مواد مغذی محصولات زراعی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به سنسورهای چند قطبی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این داده‌ها سپس با داده‌های آب و هوا و سایر اطلاعات زراعی ادغام می‌شوند تا مقدار بهینه کود لازم برای مزارع تعیین شود.

نتایج حاصل از انجام پروژه مزرعه هوشمند ۵G

بعد از پیاده‌سازی این موضوع و کسب دو سال تجربه، مشخص شده است که می‌توان مقدار کود نیتروژن مورد استفاده را حدود %۱۰ بدون هیچ گونه افت عملکرد در زراعت کاهش داد. کاربرد دیگر این پروژه در اتوماتیک‌سازی فرآیند آبیاری قطره‌ای است. همچنین سنسورهای خاک مقدار آب موجود را اندازه‌گیری می‌کنند.

تحول صنعت کشاورزی مصداق تحول دیجیتال

پیاده سازی این پروژه در چندین مزرعه نشان داده است که میزان آب لازم برای آبیاری قطره‌ای به میزان ۳۰٪ کاهش یافته است. در واقع G5 امکان انتقال ساده و مستقیم داده‌ها را از زمین کشاورزی به سرور بدون انتقال رادیویی واسطه را فراهم می‌کند.  تحول در صنعت کشاورزی یکی دیگر از مصادیق تحول دیجیتال است. در واقع با هوشمندسازی مزارع تا حد زیادی فرآیندهای کشت و زراعت ساده‌تر شده و بهره‌وری تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

مهتاب موسوی پور