اینترنت اشیاء (IoT) یک فناوری‌ با پتانسیل بالا برای ایجاد فرصت‌های جدید و ارائه مزیت به کسب و کارها در مقیاس جهانی است. آن نه تنها تفسیر داده‎ها را شامل می‎شود، بلکه همچنین نشان می‎دهد که شما چگونه، چه زمانی، چرا، و کجا اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کنید. اما دستگاه های IoT دارای مشکل امنیتی هستند.

 

بخش قابل‌توجهی از بازار IoT غیرقابل کنترل است و فرصت کلاهبرداری را برای هکرها فراهم می‎کند. در حالی که استفاده از اتومبیل‌های هوشمند یا خانه‌های هوشمند جذاب به نظر می‌رسد ، عدم امنیت یک نگرانی واقعی است. کارشناسان معتقدند که دو عامل مجوز و سیستم بیومتریک ممکن است این مسئله امنیتی را تا حدی حل کنند، اما معرفی بلاکچین برای IoT می‌تواند راه‌حل نهایی باشد.

چالش‌های امنیتی IoT

دراصل  IoT مقدار قابل‌توجهی داده را از طریق اتصالات در زمان واقعی ارسال می‌کند. تمام کسب و کارها نیاز به امنیت و حفظ حریم خصوصی دارند، وظیفه اصلی در اینجا حفاظت از ارتباطات و داده‌های ارسال شده است. اما مشکل IoT این است که به شکل متمرکز عمل می‌کند که نیاز به هزینه‎های زیرساختی و نگهداری بالا برای یک راه حل یکپارچه IoT دارد. مدیریت حجم زیادی از اطلاعات جمع‌آوری شده و در حال پردازش دشوار است. به همین دلیل خدمات توسعه بلاکچین برای حل این مشکل امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از راه‌حل‌های توسعه بلاکچین

غیرمتمرکز بودن بلاکچین یکی از دلایلی است که آن می‎تواند با مشکلات امنیتی IoT مقابله کند. هیچ مقام مرکزی یا مدیر خاصی وجود ندارد و نیازی به تایید تراکنش‎ها یا ایجاد دستورالعمل برای آنها نیست. مهم‌تر اینکه، فناوری بلاکچین از الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها برای جلوگیری از تحریف داده‌ها و بهبود امنیت توسط بلاکچین طراحی شده‌اند.

مفهوم محدود کردن چالش‌های امنیتی IoT کاملا منحصر به فرد است. هر بلوک در یک شبکه امن بلاکچین دارای هش است که به بلوک قبلی متصل می‌شود. این امر احتمال جایگزینی بلوک میانی در پایگاه داده را از بین می‎برد. ادغام IoT  و بلاکچین  یک روند در حال ظهور است که بسیاری از مشکلات IoT را حل خواهد کرد. با استفاده از این فناوری،IoT  می‎تواند ردیابی و پردازش چندین تراکنش را تضمین کند و همچنین میلیون‌ها دستگاه هوشمند را از یک پلتفرم واحد هماهنگ کند.

رویکرد غیرمتمرکز فناوری بلاکچین، یک مدل ارتباطی استاندارد همگرا را در نظر می‌گیرد. این مدل میلیاردها تراکنش را از طریق دستگاه‌های هوشمند در یک فلش پردازش می‌کند. کارشناسان معتقدند که امنیت راه‌حل‌های بلاکچین نه تنها اطمینان کسب و کار به IoT را افزایش می‌دهند بلکه باعث کاهش قابل‌توجه هزینه‌های مربوط به نصب و نگهداری مراکز داده غیرمتمرکز نیز خواهند شد. آن همچنین نیازهای ذخیره‎سازی و محاسبات را در میان میلیون‌ها دستگاه که روی پلتفرم IoT کار می‌کنند و از شبکه‌های IoT استفاده می‌کنند، توزیع می‌کند.

راه‎حل‎های توسعه بلاکچین برای کنترل مشکلات ساختاری IoT سه عملکرد اساسی را انجام می‎دهد:

  • به اشتراک‎گذاری فایل توزیع شده
  • پیامرسانی همگرا
  • هماهنگی دستگاه خودکار

این عملکردها راه‌حل‌های سنتی IOT را حفظ خواهند کرد، اما رویکرد متمرکز آن‎ها را دنبال نمی‌کنند و اینگونه است که بلاکچین امنیت IoT را بهبود می‌بخشد و آن را برای میلیون‌ها نفر از مردم و دستگاه‌های موجود در سراسر جهان دسترس‌پذیر می‌کند.

 

منبع