به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال و به نقل از انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل(GSMA)، این انجمن در گزارشی به بررسی تأثیرات پول همراه(Mobile Money) بر ثبات مالی و پولی در کشورهای آفریقایی پرداخته است. براساس این گزارش، شواهد تجربی و تحقیقاتی نشان داده است که پول تلفن همراه یا Mobile Money، اثرات مثبتی بر روی افراد، خانوارها و کسب و کارها دارد. این تأثیرات به گونه‌ای بوده است که تا پایان سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۴۰۰ میلیون حساب کاربری در خصوص پول تلفن همراه(Mobile Money) ثبت شده است.

بنا به اعلام دبیرخانه ایران دیجیتال در این گزارش آمده است که «پول موبایل هزینه‌های معامله و تجارت را برای کاربران کاهش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا جریان‌های نقدی خود را بهتر مدیریت نمایند. این روش، زمینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را فراهم نموده و باعث ایجاد کسب و کارهای جدید می‌شود. از سویی دیگر، پول همراه(Mobile Money) باعث ایجاد دولتی کارآمدتر و چابک‌تر در انتقال شود که در نتیجه بهبود قابل توجهی را در زندگی کاربران به دنبال خواهد داشت.”

با تمامی مزایای بیان شده، تأثیر پول همراه(Mobile Money) در توسعه اقتصاد کلان و ثبات مالی به خوبی قابل تبیین نیست. به ویژه آنکه ثبات پولی و مالی از اهداف اصلی بانک‌ها به شمار می‌آید. GSMA برای بررسی این شکاف و نیز تأثیرات پول همراه(Mobile Money) در ثبات مالی و پولی پرداخته است که علاقه‌مندان می‌توانند گزارش کامل منتشر شده را زا وب‌سایت ایران دیجیتال دریافت کنند.

GSMA – The Impact of Mobile Money on Monetary and Financial Stability in Sub-Saharan Africa