در سال ۲۰۱۸ بخش­های شمالی کشور چین تحت تاثیر بحران سیل قرار گرفتند و سبب آسیب زیست بوم­ها و از بین رفتن جان میلیون­ها نفر شد.

به همین دلیل بخش تحقیقات این کشور به طور جدی راهکارهای مقابله و کنترل سیل را مطالعه کردند و در این جهت از دانش هوش مصنوعی به عنوان یک راه حل کلیدی در مدیریت بحران بهره بردند.

مرکز فرماندهی کنترل سیل و خشکسالی شهر Jinhua چین از Alibaba Cloud ET Environment Brain که یک پلتفرم فوق هوشمند AI شبکه ابری گروه Alibaba است، برای تجزیه و تحلیل منابع آب و داده‌­های آب و هوا در شهر استفاده کرد که هدف اصلی آنها بهبود کارایی تصمیم­‌گیری در طول فصول سیل در این کشور بوده است.

طبق داده­‌های آماری به دست آمده، روش AI از سرعت و دقت بیشتری نسبت به روش­‌های سنتی در پیش­بینی آب و هوا و وضعیت باران­های شدید وتوفان، برخوردار است. درواقع با تجزیه و تحلیل پیش­‌بینی وضعیت در این روش، کلیه شهرها قادر خواهند بود در مقابل شرایط آب و هوایی به وجود آمده، واکنش به موقع داشته باشند، همچنین باعث صرفه­‌جویی در زمان می شود و در تصمیم‌­گیری­‌ها و آماده کردن تدارکات برای کنترل سیل و مأموریت­های نجات کمک شایانی می­کند.

براساس اطلاعات مرکز فرماندهی کنترل سیل و خشکسالی Jinhua، الگوریتم AI، سطح آب لحظه­‌ای رودخانه­‌ها  و شرایط لحظه‌­ای آب و هوای شهر را با مشاهدات قبلی در این حوزه مقایسه و تجزیه و تحلیل می­کند تا روابط بین این داده‌­ها و سطح آن رودخانه را دریابد. علاوه بر این، AI می­تواند شرایط کنترل سیل رودخانه‌­ها و مخازن را پیش­بینی کند.

در گذشته، پیش بینی­‌های بحران سیل صرفا بر اساس تجربه، داده­‌های قبلی و دانش متخصصان کنترل سیل به وجود می ­آمدند. با این حال، رشد فناوری اینترنت اشیا منجر به رشد زیاد داده­ های هیدرولوژیکی و هواشناسی شد. همچنین مدل­های سنتی کنترل سیل، قادر به پردازش حجم زیاد داده ­ها نیستند چرا که این روش­ها زمان بر و دارای قدرت محاسباتی محدود هستند ولی سیستم­های AI مدرن مانند ET Environment Brain  به حل این چالش­ها کمک زیادی می­کند، در نتیجه از این طریق شهروندان می­توانند با کمک پیش­ بینی­های دقیق، تصمیم گیری­های آگاهانه ­ای بگیرند.

شهر Jinhua کنترل سیل بر پایه  فناوری اطلاعات را از سال ۲۰۰۲ شروع کرده است. در آینده، سیستم کنترل سیلاب  Jinhua نه تنها می­تواند بحران سیل را پیش­بینی کند، بلکه می­تواند اثرات اقتصادی و جامعه شناختی ناشی از سیل را ارزیابی کند. همچنین قادر خواهند بود تا برنامه­های جستجو و نجات و امدادرسانی خودکار و برنامه ­های مربوط به تخلیه محل را به موقع اجرا کنند.