صنعت مخابرات در راه اندازی یک انقلاب دیجیتالی در جهان یا به عبارتی دیگر انقلاب صنعتی چهارم نقش مهمی را ایفا می­کند و تکنولوژی­های جدیدی چون هوش مصنوعی و شبکه­های ابری و استفاده از گوشی­های هوشمند، به عنوان ابزارهای دیجیتال­سازی، بسیار کمک کننده خواهند بود.

در واقع اکوسیستم­های مخابراتی، زیرساخت­های اصلی و شرایط دسترسی و اپلیکیشن­ها و برنامه­ های کاربردی را جهت ایجاد یک تحول دیجیتال فراهم می­کنند.

به مواردی از ارزش آفرینی از دیجیتال­سازی در صنایع مختلف به کمک صنعت مخابرات در زیر اشاره شده است:

  • خرده فروشی

نفوذ اینترنت پهن باند موبایل و ثابت باعث، حرکت فروشگاه­ها از فروش آفلاین به سمت خرده فروشی­های آنلاین شده است که این بستر توسط اپراتورهای مخابراتی فراهم شده است و ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار را در حوزه تجارت الکترونیک به وجود آورده است.

  • خودرو

فراهم شدن زیرساخت­های مخابراتی لازم جهت استفاده از سیستم­های پیشرفته در خودرو شامل سیستم­ Telematics و  سیستم­های بیمه­ خودرو که بر اساس رفتار راننده عمل می­کند و باعث کاهش ترافیک می­شود و همچنین باعث می­شود آمار کشته­های جاده­ای تا بیش از ۱۲۰۰۰۰ نفر کاهش یابد.

  • انرژی و صنعت برق

زیرساخت­های مخابراتی، باعث صرفه جویی در مصرف برق دستگاه­های کانکت شده به اینترنت که در خانه­ها و کارخانه­ها و سایر بخش­ها  از آن­ها استفاده می­شود، شده است و تا میزان ۱۷۰ میلیارد دلار در هزینه­های ناشی از مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

به طور کلی صنعت مخابرات در سال­های ۲۰۲۵-۲۰۱۶ بیش از ۱۰ تریلیون دلار در ۵ بخش مرتبط با صنعت و جامعه ارزش آفرینی می­کند که در شکل زیر سهمی که هر بخش شامل رسانه و الکتریسیته و حمل و نقل و خودرو و خرده فروشی بر حسب تریلیون دلار دارد، نشان داده شده است.

که در این بین نقش صنعت مخابرات در جامعه در بخش خرده­فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک بیشترین مقدار بوده است و همچنین در بخش مرتبط با صنعت، در صنعت خودروسازی باعث ارزش آفرینی بیشتری نسبت به سایر بخش­­ها شده است.

 

[۱] یک تکنولوژی شامل تلفیق ارتباطات مخابراتی و تکنولوژی­های مرتبط با حمل و نقل جاده­ای و ایمنی جاده­ها و مهندسی برق(شامل حسگرها وارتباطات بی سیم) وعلوم رایانه­ای است