برای اولین بار در صنعت نفت و گاز، شرکت Centrica که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا در حوزه نفت و گاز مطرح است، از یک شبکه خصوصی مبتنی بر ۵G اپراتور Vodafone استفاده خواهد کرد.

ایجاد یک اکوسیستم دیجیتالی متصل

این شبکه خصوصی ۵G برای ایجاد یک “اکوسیستم دیجیتالی کاملاً متصل” در یکی از نیروگاه‌های گاز طبیعی در منطقه Easington یورکشایر مورد استفاده قرار می گیرد. اپراتور ودافون برای ارائه این سرویس از تجهیزات شرکت اریکسون به عنوان همکار خود در توسعه ۵G در بریتانیا استفاده کرده است.

سرویسی برای ارتقا ایمنی کارمندان نیروگاه

سرویس مذکور که با هدف ارتقا سطح نگهداری تجهیزات و همچنین ایمنی کارمندان نیروگاه ایجاد شده است، Centrica را قادر خواهد ساخت تا تمام محیط داخلی (دفاتر و فضای بسته اداری نیروگاه) و محیط فضای باز بیرونی نیروگاه و همچنین تجهیزات آن را به صورت بلادرنگ، با سرعت بسیار بالا و تاخیر بسیار کم مانیتورکرده و داده‌های مرتبط با آن را ضبط و به اتاق فرمان مرکزی منتقل کند. این سیستم همچنین قادر است تا انتشار هر گونه گاز گلخانه‌ای در محیط نیروگاه را تشخیص داده و  همچنین هشدارهای اولیه در مورد خرابی تجهیزات را اعلام نماید.

اهمیت تاسیس نیروگاه گاز برای بریتانیا

تاسیسات نیروگاه گاز Centrica با دریافت گاز طبیعی از طریق خطوط لوله عظیم دریایی از اهمیت ویژه‌ای در بریتانیا برخوردار است. گاز دریافتی توسط خطوط لوله در این نیروگاه پس از انجام عملیات‌های پردازشی شامل تنظیم فشار و … برای توزیع نهایی در میلیون‌ها خانه در سراسر انگلیس ارسال می‌شود.

پروژه قبلی ودافون برای ایجاد شبکه خصوصی۵G

همچنین شایان ذکر است که توسعه شبکه ۵G مورد اشاره در نیروگاه گاز شرکت Centrica دومین مورد عملی از پیاده‌سازی کاربردهای اینترنت اشیا مبتنی بر شبکه ۵G در صنعت بریتانیاست. بر همین اساس، چندی پیش  اپراتور ودافون شبکه ۵G خصوصی دیگری در کارخانه سازنده اتومبیل‌های برقی شرکت فورد در Essex ایجاد گرده بود.

حسین صفی

Source: https://bit.ly/3kqOiNp