با توجه به پیاده سازی گسترده شبکه ۵G در آمریکا و رشد این فناوری در نقاط مختلف این کشور، مقامات نیروی دریایی آمریکا  نیز علاقه مند به استفاده از شبکه ۵G در حوزه های نظامی و امنیتی شدند.

آزمایشگاهی برای بررسی برنامه های دفاعی

در راستای ایجاد این همکاری، یک آزمایشگاه برای بررسی برنامه های دفاعی با استفاده از شبکه ۵G و کاربردهای  آن در پایگاه نظامی سان دیگو در قرارگاه هوایی دریایی میرامار ایجاد شده است.

۳هدف مهم راه اندازی این آزمایشگاه

اپراتور Verizon و نیروی دریایی اعلام کردند که در راستای ۱. بررسی استراتژیک پتانسیل های فن آوری های بی سیم نسل پنجم برای تسهیل ۲. ایمن کردن پایگاه‌های هوشمند آینده ، ۳. ترویج حمل و نقل خودمختار برای اهداف پنتاگون و …. این آزمایشگاه را برقرار کرده اند. این سرویس توسط سرویس  ultra wide-band اپراتور Verizon پشتیبانی می شود  و برای اولین بار است که در یک پایگاه نظامی مستقر می شود.

فناوری پهن باند مورد استفاده اپراتور در این پروژه

این سرویس در حال حاضر در حال فعالیت می باشد، اما نیروی دریایی تأیید کرد که اپراتور مخابراتی در حال همکاری با پرسنل برای گسترش پوشش است. فناوری پهن باند این اپراتور ، از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به آنتن های مستقر موجود د ر ایالات متحده امروزی است ، اما “از اجزای جدیدی استفاده می کند که پیشرفت های بعدی مانند سرویس بخش بندی شبکه و عملیات پردازش لبه را برای نصب هوشمند فراهم می کند.

نکته مهم در این سرویس طیفی است که امکان استفاده از پهنای باند بالا و تأخیر کم همراه با استفاده از فیبر تیره را دارد. همچنین می تواند باعث افزایش سرعت بیش از [۱ گیگابیت در ثانیه] در حال حاضر و پس از آن در آینده نزدیک باشد.

توسعه شبکه در ۳۵شهر آمریکا

شبکه  ۵G ultra wide bandاپراتور Verizon در بیش از ۳۵ شهر آمریکا پیاده سازی شده است و همچنین این اپراتور برنامه ریزی های متعددی در راستای گسترش این شبکه به نقاط مختلف این کشور دارد.

سیده نازنین موسوی