حمله سایبری هرگونه تلاش عمدی برای سرقت، افشای، تغییر، غیرفعال کردن یا از بین بردن داده‌ها، برنامه‌ها یا سایر دارایی‌ها از طریق دسترسی غیرمجاز به شبکه، سیستم کامپیوتری یا دستگاه دیجیتال است. در سال‌های اخیر، توانایی، پیچیدگی و تعداد حملات سایبری به سرعت افزایش یافته است. به طوریکه امروزه برای ایجاد امنیت سایبری در شرکت‌ها و سازمان‌ها به چیزی بیش از مداخله انسانی نیاز است. استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ (Large Language Models) مانند GPT_3 ، GPT_4 برای نوشتن کدهای مخرب نیز چالش‌های بالقوّه امنیت سایبری را برجسته می‌کند. به دلیل این تهدیدات، همه‌ی رهبران صنایع از جمله صنعت تلکام در دنیای دیجیتال امروزی باید از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در امنیت سایبری آگاه باشند.

     بر اساس گزارش Forbes:

۷۶ درصد از شرکت‌ها هوش مصنوعی و یادگیری ماشین(زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی) را در بودجه‌های فناوری اطلاعات خود در اولویت قرار داده‌اند. یکی از دلایل این روند ناشی از افزایش حجم داده‌هایی است که برای شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری باید تجزیه و تحلیل شوند. به ویژه دستگاه‌های متصل می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ به مقدار ۷۹‌ زتابایت‌‌ داده تولید کنند که تجزیه و تحلیل آن با روش‌های سنتی غیرممکن است. تحقیقات اخیر BlackBerry نشان می‌دهد اکثریت (۸۲ درصد) تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات قصد دارند در دو سال آینده روی امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

     استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین یک راه حل کلیدی و امیدوارکننده برای پاسخ‌گویی به نیازها در حوزه‌ی امنیت سایبری است. زیرا این فناوری‌ می‌تواند به سرعت میلیون‌ها مجموعه داده را تجزیه و تحلیل کند و طیف گسترده‌ای از تهدیدات سایبری را ردیابی کند. این فناوری‌ می‌تواند به طور مداوم یاد بگیرد، بهبود یابد و بینش‌هایی را از داده‌های گذشته و حال استخراج کند تا انواع جدیدی از حملات را که می‌توانند امروز یا فردا رخ ‌دهند، شناسایی و با آن‌ها مقابله کند. بنابراین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین این پتانسیل را دارند که با فعالیت‌های مجرمانه سایبری به روز بمانند، شناسایی تهدیدات را به صورت خودکار انجام دهند و در مقایسه با رویکردهای سنتی، پاسخ کارآمدتری را ارائه دهند؛ درحالیکه سیستم‌های نرم‌افزاری سنتی به سادگی نمی‌توانند با تعداد زیاد بدافزارهای جدیدی که در بازه‌های زمانی کوتاه ایجاد می‌شوند همگام باشند. بنابراین، امنیت سایبری حوزه‌ای است که هوش مصنوعی واقعاً می‌تواند به آن کمک کند. با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، سیستم‌های هوش مصنوعی حتی می‌توانند برای شناسایی ظریف ترین الگوهای حملات قبل از ورود به سیستم آموزش ببینند.

سید حسین حسینی فخر

منبع:

[۱] www.computer.org

[۲] www.ibm.com

[۳] www.forbes.com

[۴] www.blackberry.com