در حال حاضر، فن‌آوری‌های دیجیتالی در بخش مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری‌ها توانایی و پتانسیل بالقوه‌ و گسترده‌ای در تغییر و توسعه بخش‌ها دارند. از جمله این موارد، می‌توان به ماشین‌های اتوماتیک و بدون راننده، سیستم‌های خانه هوشمند و تولیدات افزودنی چون پرینترهای سه بعدی اشاره نمود. این فناوری‌ها می‌تواند باعث کاهش شدت مصرف انرژی توسط محصولات و سرویس‌ها شده و باعث افزایش مصرف انرژی مؤثر و کارآمد می‌شود. میزان پتانسیل و تأثیرات بالقوه فناوری دیجیتال در بخش‌های مختلف، متفاوت است.

  • حمل و نقل:

در حال حاضر، حمل و نقل ۲۸ درصد از تقاضای انرژی جهان را تشکیل داده و در تولید ۲۳ درصد CO2 جهان مؤثر است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مصرف انرژی برای حمل و نقل تا سال ۲۰۶۰ به مقدار ۱۶۵ اگزا ژول خواهد رسید، که از این مقدار، بیشترین تقاضا مربوط به وسایل حمل و نقل جاده‌ای(حدود ۳۶ درصد) و وسایل حمل و نقل سبک مسافربری(حدود ۲۸ درصد) خواهد بود.

در همه بخش‌ها و دسته‌های حمل و نقل، فن‌آوری دیجیتالی به بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری، کمک می‌کند. در هوانوردی، هواپیماهای تجاری جدید به هزاران سنسور مجهز شده‌اند که می‌توانند در طی هر پرواز، اطلاعاتی با حجم ترابایت تولید کنند. این داده‌های بزرگ، پردازش شده و بهینه می‌گردد و می‌توانند در تصمیم‌گیری در خصوص مسیر پرواز و کاهش مصرف سوخت به خلبان کمک نماید. در حمل و نقل دریایی، کشتی‌ها به تعداد سنسورهای بیشتری مجهز هستند، که در کنار امکان ارتباطات ماهواره‌ای که برای کشتی‌ها ایجاد شده است، کمک بسیاری به خدمه کشتی جهت بهینه‌سازی مسیر ناوبری و هدایت می‌کند.

تغییرات دیجیتالی بیشتری می‌تواند در سیستم حمل و نقل جاده‌ای رخ دهد. در این بخش تکنولوژی اتوماسیون و ارتباطات می‌تواند نحوه و شیوه حمل و نقل مردم را تغییر دهد. تعاملات میان ماشین‌ها در هنگام رانندگی در جاده‌ها و نیز ارتباط و دستیابی به رانندگی خودکار، می‌تواند نقش کلیدی در کاهش گازهای گل‌خانه‌ای و شکل‌گیری مسیر انرژی در بخش عمل و نقل عمومی داشته باشد.

رانندگی خودکار، با استفاده سنسورهای پیشرفته درون خودرو، قدرت تصمیم‌گیری را افزایش داده و می‌تواند جایگزین کنترل انسانی شده و یا در راستای بهبود آن مورد استفاده قرار گیرد. در این شیوه از رانندگی(رانندگی خودکار)، به دلیل افزایش داده‌های دریافتی از محیط، باعث افزایش ایمنی و راحتی مسافران می‌شود. تأثیرات قابلیت‌های اتوماتیک نمودن، اتصال به یکدیگر، الکتریکی شدن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در خودروها بر روی انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای کاملاً نامشخص است و بستگی به تغییر رفتار مردم، سیاست‌های اتخاذی دولت‌ها، پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری خودروها دارد. در شرایط کنونی، مطالعات وسیعی در این زمینه انجام شده است. براساس این مطالعات، پیش‌بینی شده است که با اجرا طرح به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اتوماسیون رانندگی، سطح مصرف انرژی نسبت به شرایط فعلی، بسیار کاهش پیدا کند. از سویی دیگر، اگر اتوماتیک نمودن و تغییرات پیش‌بینی شده رخ ندهد، میزان مصرف انرژی به دو برابر شرایط فعلی خواهد رسید.

براساس گزارشات اخیر منتشر شده، استفاده از فناوری دیجیتالی باعث کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف سوخت در کامیون‌ها شده است که این امکان از طریق ارتباطت GPS فراهم گردیده است. در این روش، اطلاعات GPS شامل اطلاعات ترافیکی در زمان واقعی برای بهینه‌سازی مسیر، مانیتورینگ و دریافت فیدبک مورد استفاده قرار گرفته و بهره‌وری سوخت را افزایش داده است. در این روش، داده‌ها میان شرکت‌ها به اشتراک‌گذاشته می‌شود تا شرایط ایجاد حمل و نقل کالاها با شرایط بهتر، فراهم گردد.

تحول دیجیتال

در سناریوی خوش‌بینانه، تقاضای انرژی برای حمل و نقل در ایالات متحده، نصف می‌گردد و در سناریوی بدبینانه، این مقدار، دو برابر می‌شود. در سناریوی خوش‌بینانه، تقریباً تمامی مزایای بالقوه اتوماسیون از جمله کاهش حوادث جاده‌ای و خودرویی، کاهش سطح ترافیک و روان‌تر شدن آن و کاهش گازهای گل‌خانه‌ای و زیست محیطی به دست می‌آید. با اجرای سناریوی خوش‌بینانه، درخواست و علاقه برای انجام سفر به دلیل بهینه شدن مصرف انرژی افزایش می‌یابد. از سویی دیگر، افزایش سفر، مزایای دیگری چون ایجاد اشتغال و درآمدزایی را به دنبال خواهد داشت.