Zain KSA اپراتور سوم کشور عربستان برای راه اندازی اولین پلت فرم Cloud gaming در عربستان با کمپانی NVIDIA که ارائه دهنده سرویس GeForce NOW است همکاری می‌کند.

GeForce NOW یک سرویس بازی ابری است که بازی‌های رایانه ای را از فروشگاه‌های مطرح بازی‌های دیجیتال جهان از جمله Steam ، Epic Games Store و به زودی GOG.com پخش می‌کند که گیمرها می‌توانند به راحتی از طریق چندین دستگاه بدون نیاز به سخت افزار خاصی به آن دسترسی پیدا کنند و این بازی‌ها را به صورت آنلاین انجام دهند.

این پلتفرم به گیمرها امکان دسترسی به بیش از ۳۰۰ گیم آنلاین را بدون نیاز به دانلود و با بروزرسانی خودکار و فضای ذخیره سازی نامحدود، می‌دهد.

Cloud gaming به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بازی‌ها روی سرورهای از راه دور اجرا شده و مستقیماً روی دستگاه‌های گیمرها پخش شود.

اپراتور عربستانی به دنبال پیش‌تازی در ارائه سرویس‌های دیجیتال عصر ۵G است و در این خصوص با کمپانی‌های زیادی از جمله Nvidia پارتنر شده است. زیرساخت ارتباطی که برای اجرای بازی‌های سطح بالا نیاز است، باید کیفیت سرویس را تا حد قابل قبولی تضمین کند و شبکه ۵G به دلیل ظرفیت بالا و تاخیر بسیار کم می‌تواند تاثیر چشمگیری در صنعت سرگرمی از جمله گیمینگ بگذارد.

اپراتورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای عربی این مساله را به خوبی درک کردند و در صدد پوشش نیازهای چند میلیون گیمر در بازار کشور خود هستند. این بازار می‌تواند بسیار رشد کند و درآمدزا باشد اگر یک مدل تجاری درستی هم در نظر گرفته شود و برای اپراتور و هم گیمر به صرفه باشد.

معاون ارتباطات اپراتور Zain KSA، مطرح کرد در این کشور بیش از ۵٫۸ میلیون گیمر وجود دارد و Zain به دنبال ارائه سرویس دیجیتالی به مشتریان خود است تا بتواند میزان رضایت مندی مشتریان را با ارائه سرویس‌های نوآورانه و متنوع توسعه دهد. انتظار می رود ضریب نفوذ کاربران ۵G این اپراتور در سال ۲۰۲۰ به ۱۳٫۴ درصد و تا سال ۲۰۲۵ به ۱۷٫۵ درصد برسد.

این مشارکت به عنوان یک فرصت عالی است که هم محتوای جدید و هم سرعت اینترنت فوق العاده سریع، تأخیر بسیار کم و ظرفیت بالا از طریق فیبر را برای گیمرها که حدود ۱۷ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهد، فراهم می کند و در نهایت یک تجربه گیمینگ کاملاً نوین را به آنها ارائه می‌دهد.

در ایران هم طبق آمارهای سال ۹۸ حدود ۳۲ میلیون گیمر وجود داشت و نشان دهنده یک بازار بلقوه است. اپراتورهای ایرانی هم باید اهمیت صنعت گیمینگ در عصر ۵G را درک کنند و زیرساخت‌های مناسب برای ارائه سرویس Cloud gaming را فراهم کنند.

سیده مهتاب موسوی پور