اخیراً اپراتور China Telecom به رکورد جدید ۱۰۰ میلیون کاربر شبکه‌های ۵G باند باریک اینترنت اشیاء (۵G NB-IoT) رسیده‌است. طبق گزارش‌های محلی، این میزان از مشترکین، بیشترین تعداد کاربران NB-IoT هستند که صنعت تاکنون تجربه کرده‌است و این امر، China Telecom را به بزرگترین بازیگر NB-IoT  و اولین اپراتور دنیا با این میزان مشترک تبدیل کرده‌است.

فناوری NB-IoT مبتنی بر دسترسی رادیویی باند باریک است که برای IoT طراحی شده‌است که امکان اتصال بین ادوات IoT را می‌دهد. این نوع از اتصالات، عموماً برای تجهیزات مخابراتی نیازمند نرخ داده پایین، با نواحی پوشش بالا، و مصرف انرژی اندک طراحی شده‌است.

این اپراتور برای اولین بار سیستم‌های NB-IoT را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی نمود و از آن زمان تا کنون، تعداد ۴۰۰ هزار سایت ایستگاه پایه با قابلیت پوشش‌دهی ۹۸% کشور چین فراهم نموده‌است.

در جولای ۲۰۲۰، سرویس NB-IoT به‌طور رسمی به‌عنوان یکی از سیستم‌های استانداردشده‌ی ۵G معرفی گردید که راه را برای معرفی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کاربردهای سه‌گانه‌ی ۵G (در قالب mMTC و critical IoT) فراهم کرده‌است. سرویس‌های IoT مربوط به China Telecom از خدمات آتش‌نشانی هوشمند، خانه هوشمند، خودروهای هوشمند، مدیریت شارژ تجهیزات، و تجهیزات هوشمند پشتیبانی می‌کنند. همچنین، این اپراتور پیشگام ارائه‌ی سرویس‌های صنعتی علی‌الخصوص کاربران آب و گاز بالغ بر ۳۰ میلیون مشترک است که آن را تبدیل به بزرگترین فراهم‌کننده‌ی سرویس‌های هوشمند اندازه‌گیری آب و گاز با استفاده از فناوری NB-IoT در دنیا نموده‌است.

 طبق برآوردهای صنعتی، هم‌وطن و رقیب این اپراتور یعنی China Mobile سال ۲۰۲۰ را با ۸۷۳ میلیون اتصال IoT به پایان برد ولی در مورد تعداد اتصالات NB-IoT این اپراتور اطلاعی در دست نیست؛ حال‌آنکه طبق برآورد خود اپراتور قرار بود تا پایان سال به ۷۰ میلیون مشترک برسد.

علی اعتمادی

منبع خبر:

www.developingtelecoms.com