GSMA در گزارشی، به بررسی استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء در مراسم حج پرداخته است.

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، در این گزارش، که از سوی مرکز نوآوری‌های اینترنت اشیاء GSMA انجام شده است، با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت اشیاء حاضر در مراسم حج مصاحبه و محصولات آنها معرفی شده است.

شرکتی بحرینی، با استفاده از اینترنت اشیاء، راه‌حلی برای جلوگیری از گم شدن افراد در مراسم حج ارائه داده است. بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت اعلام نموده است: “با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولین عربستانی، هر ساله حدود ۲ میلیون نفر زائر به مراسم حج اعزام می‌شوند. ازدحام شدید افراد و وسایل نقلیه، باعث می‌شود که خطرات زیادی حجاج را تهدید نماید. به همین دلیل با الهام گرفتن از Apple Watch و Google Glass راه حلی ارائه شده است که بتوان امنیت زائران را تأمین نمود. گجت ارائه شده، اطمینان از سلامتی و آرامش خاطر را برای زائران به همراه دارد.”

در ارائه محصول مذکور، از همکاری بین نهادها، سازمان‌ها، آژانس‌های مسافرتی و وزارت‌خانه‌های دولتی استفاده شده است. در مراسم حج، افراد به گروه‌های مختلفی تقسیم شده و هر گروه، دارای یک رهبر است. لذا محصول ارائه شده، به هر کاربر و یا زائر داده شده و زائر می‌تواند اطلاعات مکانی خود را با رهبر گروه خود به اشتراک بگذارد. کاربر می‌تواند در صورت نیاز، دکمه SOS روی دستگاه را فشار داده و یک پیام هشدار به رهبر گروه ارسال می‌گردد.

محصول سخت‌افزاری ارائه شده می‌تواند براساس NB-IoT و LTE-M با پلت‌فرم اینترنت اشیا ارائه شده ارتباط برقرار نموده و از پروتکل MQTT برای اراسال اطلاعات به سرور استفاده می‌کنند. این محصول قابل استفاده در فضای باز و بسته بوده و دارای عمر باتری طولانی می‌باشد. NB-IoT و LTE-M این امکان را فراهم آورده است که هزاران دستگاه بدون ایجاد تداخل بر روی یکدیگر، به فعالیت بپردازند.

در این مصاحبه آمده است که شرکت ارائه دهنده محصول در حال مذاکره با اپراتورهای بحرینی و عربستانی برای پشتیبانی از محصول اینترنت اشیاء ارائه شده هستند. محصول به قیمت ۹۹ دلار عرضه شده و حق اشتراک ماهیانه آن ۱۰ دلار است.

مدیرعامل این شرکت اعلام نموده است که که: “مذاکرات برای انجام آزمایش‌های لازم در مراسم حج ۲۰۱۹ انجام شده است و از سال ۲۰۲۰ به صورت کامل در مراسم حج از این دستگاه استفاده خواهد شد.”