با توسعه فناوری‌های پهپادی طی دهه اخیر، کاربرد این تجهیزات در صنایع و کشورهای مختلف به شدت گسترش یافته است. در بسیاری از کاربردها پهپادها مبتنی بر فناوری‌های ارتباطی غالبا سلولار تحت پایش و مدیریت یک سامانه مرکزی هستند و این جایی است که جایگاه اپراتورهای مخابراتی به شکل جدی نمایان می‌شود. در همین راستا اپراتورها به اشکال مختلفی در زنجیره ارزش پهپادهای متصل در سطح جهان در حال توسعه کسب و کار خود هستند.

شرکت نوکیا طی آخرین اطلاع‌رسانی خود اعلام داشته، اولین قرارداد در نوع خود را با اپراتور بلژیکی Citymesh به امضا رسانده که در آن یک پلتفرم شبکه پهپادی با ۷۰ پهپاد را در اختیار این اپراتور قرار می‌دهد. این مجموعه برای پوشش کامل بلژیک با یک شبکه پهپاد‌های متصل که در مواقع اضطراری موجب ارتقای قابلیت‌ و افزایش سرعت انتقال و مدیریت منابع می‌شود، کافی خواهد بود. این شبکه با برند SENSE از سوی اپراتور توسعه داده شده که در آن ۷۰ پهپاد در ۳۵ ناحیه اضطراری در سرتاسر کشور قرار می‌گیرند و در صورت وقوع حادثه یا دریافت تماس اضطراری، به جمع‌آوری و ارسال اطلاعات به شکل فوری اقدام خواهند نمود. بدین ترتیب گروه‌های واکنش سریع و امدادی به صورت مجهز و کاملا آماده جهت رویارویی با مورد مربوطه اعزام می‌شوند. طبق آمار سالانه بیش از  ۲ میلیون تماس با مراکز امدادی و اضطراری در بلژیک گرفته می‌شود و با این فناوری که به صورت ۷ روزه و ۲۴ ساعته فعال است، امکان افزایش بهره‌وری نیروها و عملیات‌ها وجود خواهد داشت.

از منظر کاربری، پهپادهای فوق مجهز به دوربین‌های پیشرفته با کیفیت بالا و قابلیت تصویربرداری گرمایی ارتقایافته با هوش مصنوعی هستند و تصاویری همچون دود، آتش و موقعیت و تعداد افراد را به صورت بلادرنگ به مراکز امدادی منتقل می‌کنند. با این روش عملکرد واکنشی نیروها بسیار بهبود پیدا می‌کند. نوکیا این محصول را به صورت کاملا آماده بهره‌برداری (تحت عنوان Drone-in-a Box: DiaB) به اپراتور Citymesh تحویل داده است که تحت شبکه ۴G و ۵G عملیاتی می‌شود.

محمد باباگل‌زاده