گروه تحقیقات رسانه Kagan به عنوان زیرمجموعه رسانه‌ای موسسه تحقیقاتی S&P Global در آخرین گزارش خود وضعیت توسعه ۵G بین اپراتورهای مخابراتی سراسر جهان را منتشر نموده است که نشان می‌دهد مجموعا ۲۳۸ اپراتور موبایل در ۹۴ کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ خدمات ۵G خود را راه اندازی نموده‌اند.

طبق این گزارش بسیاری از راه‌اندازی‌های اخیر در بازارهای در حال توسعه و به ویژه آفریقا بوده است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مجموعا ۲۴ اپراتور به جمع اپراتورهای ارائه‌دهنده ۵G افزوده شده است. از این تعداد ۹ اپراتور متعلق به آفریقا بوده است که عبارتند از Orange در بوتسوانا، Safaricom در کنیا، SFR در جزایر Reunion فرانسه، گروه MTN در نیجریه و زامبیا، Telkom SA در آفریقای جنوبی، Vodacom در تانزانیا، Unitel در آنگولا. طبق این گزارش بر خلاف سایر قاره‌ها، آفریقا به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها، تأخیر در پذیرش ۴G، چشم‌اندازهای مبهم رگولاتوری و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی دیگر در توسعه فناوری‌های نوین همچون ۵G عقب ماندگی داشته است. پروژه‌های اخیر ۵G نیز با حمایت دولت‌ها بخصوص در بخش رگولاتوری و آزادسازی فرکانس صورت گرفته است. همچنین انتظار می‌رود توسعه‌های جدید در سال ۲۰۲۳ در مناطق کمتر توسعه یافته آفریقا، آسیا اقیانوسیه، اروپای شرقی و آمریکای لاتین صورت بگیرد.

در بررسی دیگری از منظر نوع توسعه مشخص شده است که حداقل ۴۸ اپراتور در ۳۰ کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ شبکه ۵G خود را به صورت Standalone راه اندازی نموده‌اند. اپراتورهای بزرگ و برتر در آمریکا، چین، کانادا، ژاپن، سنگاپور و برزیل از این جمله به شمار می‌روند. عامل اصلی در محدودیت توسعه non-Standalone به جای Standalone همچنان هزینه و سهولت اجرا در بخش هسته شبکه است. همچنان دکه در بسیاری از بازارها اپراتورها در حال بررسی روندهای مصرف کاربران و سنجش تقاضای ۴G و ۵G هستند تا در زمان مناسب به سمت توسعه مستقل ۵G حرکت کنند. طبق این گزارش در برخی بازارها نیز عدم آزادسازی یا فقدان فرکانس ۵G موجب تأخیر در توسعه ۵G به صورت Standalone شده است.

محمد باباگل‌زاده