در ادامه روند توسعه شبکه‌های ۵G در نقاط مختلف دنیا، شبکه ۵G مبتنی بر ماهواره نیز مورد توجه قرار گرفته اند.

۹۰٪ کره زمین قابلیت پوشش شبکه های ۵G ماهواره‌ای دارند

با توجه به اینکه تنها ۱۰% از کره زمین دارای پوشش دهی شبکه موبایل است، ۹۰% باقیمانده با استفاده از شبکه های ۵G ماهواره ای قابل پوشش دهی خواهند بود. از این‌رو اپراتور ماهواره‌ای اسپانیایی Sateliot و GateHouse Telecom از کشور دانمارک در حال توسعه اولین شبکه ماهواره‌ای NB-IoT ، ارائه دهنده شبکه ۵G در نقاط دور دست و بدون هیچ پوشش دهی هستند.

بهره برداری شبکه ترمینال‌های IoT از طریق شبکه ماهواره‌ای

با استفاده از این شبکه ترمینال های IoT می توانند برای ارسال و دریافت داده های خود از هر دو بستر شبکه ماهواره ای و زمینی استفاده کنند. پیش بینی می شود که این شبکه تا پایان ۲۰۲۲ پیاده سازی شود.

شبکه ماهواره ای مکمل اپراتورهای مخابراتی

با استفاده از شبکه که به عنوان مکملی برای اپراتورهای مخابراتی سنتی عمل می کند،  امکان اتصال به شبکه ۵G را برای افزایش تعداد دستگاه های IoT در مناطق دور افتاده مانند قطب شمال و یا مناطقی دور افتاده استرالیا امکان پذیر می کند.

اولین شبکه IoT بر بستر شبکه ۵G ماهواره‌ای

در اقدامی مشابه، کمپانی آمریکایی Media Tek اعلام کرده است که ا شبکه IoT بر بستر شبکه ۵G ماهواره ای را برای اولین بار در دنیا و با همکاری کمپانی Inmarsat انگلیس تست کرده است. این پروژه با استفاده از چیپ ست های استاندارد NB-IoT ماهواره ای Media Tek  و یک دکل مخابراتی در مرکزی در ایتالیا که از ماهواره GEO ، Inmarsat استفاده می کند، راه اندازی شده است.

 نتایج حاصل از تست میدانی MediaTek و Inoarsat IoT در راستای پروژه استاندارد سازی ۳GPP برای ارائه Rel ۱۷ در شبکه های غیر زمینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که سبب ارائه استاندارد ۵G جدید برای ارائه سرویس ها و کاربردهای متنوع خواهد شد.

شبکه های ترکیبی ماهواره ای و سلولی

مشارکت کنندگان در این پروژه اعلام کرده اند که این آزمایش موفقیت آمیز ،  به عنوان پایه و اساسی برای  شبکه های ترکیبی ماهواره ای و سلولی معرفی می شود تا بدین ترتیب خدمات فراگیر ۵G را در مقیاس جهانی ارائه دهد.

سیده نازنین موسوی