اپراتور آلمانی Deutsche Telekom (DT) با شهر آلمانی Siegen در نوردراین-وستفالن در حال همکاری در زمینه استفاده و بهره برداری از پهپادها بر بستر شبکه ۵G است.

جابجایی لوازم پزشکی توسط پهپادها

هدف این اپراتور از این همکاری این است که بتواند پرواز پرنده‌های بدون سرنشین (پهپادها) را برای جابجایی لوازم و تدارکات پزشکی تحت پروژه تحقیقاتی KODRONA (فناوری پهپادی تعاونی برای کاربردهای پزشکی) با استفاده از فناوری و شبکه ۵G توسعه دهد.

فاز اول پروژه

این همکاری در فاز اول شامل استفاده از شبکه عمومی شهری در بستر تکنولوژی LTE است که امکان کنترل ایمن پهپادها را از راه دور فراهم می کند.

حمل و نقل هوایی نمونه‌های آزمایشگاهی

بر این اساس، با استفاده از شبکه ۵G پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین) در فضای هوایی شهری بین بیمارستان کودکان DRK و بیمارستان منطقه Siegen پرواز می کنند و نمونه‌های آزمایشگاه پزشکی را خیلی سریعتر از حمل و نقل جاده‌ای تحویل می‌دهند.

فاز دوم پروژه

در فاز بعدی توسعه این سرویس، DT قصد دارد تا یک شبکه اختصاصی در بستر تکنولوژی ۵G (موسوم به راه حل اختصاصی Campus-Netz M) را راه اندازی می کند که منحصراً برای ارتباط بین پهپاد و مرکز کنترل در دسترس خواهد بود. DT اعلام کرده است که انتظار می‌رود عملیات تست و پیاده‌سازی اولیه شبکه مذکور در آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی اجرایی شود.

حسین صفی

منبع:

https://www.commsupdate.com/articles/2020/08/20/iot-time-internet-of-things-digest/