فروم نسل جدید فناوری‌های ارتباطات سیار ترکیه (۵G TR Forum) به صورت مشترک توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه، وزارت حمل و نقل ، وزارت صنایع و علوم  با حمایت رگولاتوری تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کارگروه مشترک ایجاد منابع لازم برای رفتن به سمت سیستم‌های ارتباطی نوین در بالاترین استانداردهای جهانی عنوان شده است.

مجمع عمومی ۵G TR Forum  شامل کلیه ذینفعان از قبیل موسسات دولتی ، سازمان‌های غیر دولتی ، اپراتورها ، دانشگاه‌ها ، شرکت‌های فناوری ، وندورها و کلیه سازمان‌ها و نهادهای درگیر در اکوسیستم ۵G است.

کارگروه‌های اصلی این فروم  شامل کارگروه  شبکه فیزیکی، هسته شبکه ، استانداردها، سرویس‌ها و برنامه‌ها  است که به همراه موسسات دولتی، شرکت ها و دانشگاهیان به تبادل نظر در حوزه ۵G و توسعه ایده‌های پژوهشی می‌پردازند.

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در کارگروه شبکه فیزیکی شامل استفاده از سیستم‌های رادیویی جدید ، شبکه های رادیویی ابری (CRAN) ، استفاده از تکنولوژی‌های نوین Massive MIMO و موج میلیمتری، ارتباطات نوری و سیستم‌های تراهرتز، طراحی شبکه‌های small cell  و طراحی آنتن‌ها و محصولات رادیویی عنوان شده است.

در کارگروه هسته شبکه مهم‌ترین موضوعات در مورد مباحث مرتبط با نرم افزاری کردن سیستم‌ها در ۵G شامل تکنولوژی‌های  SDNو NFV ، ایجاد پلتفرم اینترنت اشیا، مفاهیم مرتبط با API ، شبکه‌های مستقل و ناهمگن عنوان شده‌اند.

با توجه به اهمیت  استانداردسازی ۵G ، کارگروه استانداردسازی با فعالیت‌هایی در محدوده استانداردسازی ۵G ، هماهنگی ، اطلاع رسانی اکوسیستم ، ثبت اختراع ، حقوق مالکیت معنوی و فعالیت‌های استاندارد ایجاد شده است.

کارگروه سرویس‌ها و برنامه ها نیز به پژوهش در حوزه سرویس‌ها و خدمات جدید قابل ارائه از طریق شبکه ۵G در حوزه‌های مختلفی مانند انرژی، سلامت ، آموزش ، مالی ، کشاورزی ، تولید  ، زنجیره تامین و … می‌پردازد.

چشم‌انداز این فروم توسعه محصولات ، خدمات و فناوری‌های بومی و بین المللی در راستای ارائه در بازارهای داخلی و جهانی مرتبط با نسل بعدی مخابرات عنوان شده است.

در راستای اهداف استراتژیک ترکیه در راستای  بومی‌سازی سرویس‌ها و محصولات مختلف ، اولویت‌های این کشور شناسایی شده و اهداف و نقشه راه رسیدن به فناوری‌های نوین تدوین گردیده است. ایجاد محیطی برای همکاری‌های مشترک بین همه نهادها ، سازمان‌ها و شرکت‌ها در اکوسیستم ۵G،  فراهم کردن محیط داخلی برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت بالا و ایجاد پلتفرمی برای انتقال داده‌ها و تجربیات لازم در حوزه شبکه ۵G و نسل‌های بعدی آن از هدف‌گذاری‌های مهم این فروم عنوان شده است.