موسس و مدیر عامل شرکت هوآوی خطاب به مسئولان مخابراتی کشور انگلیس گفته است : برای مشارکت چینی ها در زیرساخت شبکه ۵G و راه اندازی آن “به ما نه نگویید”  . انگلیس بعد از صحبت‌های دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت معامله شرکت‌های آمریکایی با هوآووی، تصمیم به استفاده از تجهیزات هوآووی در پروژه های شبکه خود گرفته است.

البته همچنان نگرانی­ها مبنی بر پایین بودن امنیت تجهیزات ۵G هوآووی و وابستگی این شرکت به دولت چین در انگلیسی‌ها وجود دارد و همین مسئله، سبب تعلل آنها در همکاری با هوآووی شده است.

Ren Zhengfei مدیرعامل هوآووی به خبرنگاران گفته است که انگلیسی‌ها در آستانه یک تصمیم گیری مهم برای راه اندازی ۵G هستند. من فکر می‌کنم آن‌ها به ما نه نگویند، چون با جدیت به بررسی و انجام تست­های بسیار دقیق و سختگیرانه روی تجهیزات ما پرداختند، ولی اگر جواب رد بدهند، این جواب نه به ما نخواهد بود…

تا همین اواخر ، تنها چیزی که یک شهروند عادی می­توانست درباره هوآوی ، غول فناوری چینی بگوید ، این بود که تلفظ اسم این شرکت هم برایشان سخت است. اما زمانی رسید که اسم هوآووی در صدر اخبار روز قرار گرفت و هم اکنون در ردیف یک مرکز ژئوپلیتیک مهم در حال رشد است. چطور این اتفاق افتاد؟

براساس گزارش رویترز ، در اوایل سال ۲۰۱۸ استرالیا از متخصصان امنیت شبکه خود گفت و گویی منتشر کرد با مضمون زیر : “با وجود همه ابزارهای سایبری تهاجمی که در اختیار ما می باشد، اگر فنآوری ، از یک کشور دیگر بیاید، در صورت دسترسی به تجهیزات نصب شده در شبکه ۵G ، چه اتفاقی رخ می دهد، آنها با ناراحتی پاسخ داده بودند که اگر استرالیا در معرض این حملات قرار گیرند ، زیرساخت های مهم این کشور می تواند به طور جدی خراب شود.

استرالیا سپس این نتیجه­گیری نگران‌کننده را به شرکای مشترک اطلاعات پنج چشم خود گزارش داد – ایالات متحده ، نیوزلند ، انگلیس و کانادا. به نظر می رسد ایالات متحده هشدار را جدی گرفته است. واکنش انگلیس بیشتر… مبهم بود. اما آمریکایی ها شروع به تکیه بیشتر بر شرکای خود کردند تا اجازه ندهند شرکت چینی که در واقع راهبر جهانی در فناوری ۵G شده است ، به شبکه های تلفن همراه نسل بعدی خود راه یابد. آنها بطور خاص تهدید کردند که از هر کشوری که هواوی در آن ورود کرده ، اطلاعات نمی گیرند. و در ۱۵ ماه می ، دونالد ترامپ با ممانعت شرکت های آمریکایی در استفاده از کیت های ساخته شده توسط بنگاه هایی که “خطری برای امنیت ملی” محسوب می شود ، شدت مقررات را بیشتر کرد. در همان روز ، وزارت بازرگانی ایالات متحده، Huawei را به لیست شرکتهایی اضافه کرد که شرکتهای آمریکایی بدون مجوز رسمی قادر به انجام کار نیستند.