وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع استارت آپ های حوزه فضایی با اعلام اینکه برنامه و وظیفه ما حمایت و ترویج کاربردهای فناوری فضایی است، از فعالان این حوزه خواست با دانش و انگیزه این حوزه را به جایگاه واقعی خود برسانند.

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در مراسم اختتامیه گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه فضایی با اشاره به برنامه های ارائه شده توسط رییس سازمان فضایی ایران با اولویت کاربردهای فضایی، گفت: در یک سال و نیم گذشته این برنامه ها با پیگیری و تلاش بخش فضایی به خوبی پیش رفته و حاصل آن نیز همین جمع شما و رویداد برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه سالهاست برای به دست آمدن رتبه نخست منطقه ای در بخش فضایی کشور برنامه‌ ریزی می شود، افزود: با این حال هنوز در لایه مخابراتی و تلویزیونی ماهواره ای نداریم، در صورتی که کشورهای منطقه که حتی دانش کمتری نسبت به ما در حوزه فضایی دارند توانستند این ماهواره ها را در مدار داشته باشند.

آذری جهرمی  دلیل این عقب ماندگی را تصدی دولتی دانست و تصریح کرد: مقررات و چارچوب های دولتی به اندازه کافی ظرفیت اجرایی کردن پروژه ها را ندارند.

وی با اشاره به ابتدای ورود تلفن همراه به کشور و انحصار و قیمت بالای سیم کارت در آن زمان، افزود: با ورود بخش خصوصی و اپراتور دوم ما شاهد ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت سیم کارت بودیم.

وزیر ارتباطات با تاکید به اینکه در این حوزه باید برای حضور بخش خصوصی زمینه سازی کنیم، گفت: باید داده های فضایی برای استفاده کسب و کارهای این حوزه باز شود و با آموزش و ایجاد زمینه بازار و تامین منابع مالی، از استارت آپ های این حوزه حمایت کنیم چرا که در عصر اقتصاد دیجیتال دولت ها جدا از وظیفه مقررات گذاری، وظیفه توانمند سازی نیز دارند.

بخش خصوصی اگر ماهواره در فضا قرار دهد هم با پرچم ایران است

وی، به تصویب اصول حاکم بر ماهواره های مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی اگر بتواند ماهواره در فضا قرار دهد نیز با پرچم ایران این کار انجام می شود و لازم نیست حتما دولت این کار را انجام دهد.

آذری جهرمی از شکایت یکی از مراکز به دیوان عدالت اداری برای لغو مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد و گفت: با این کار اصرار دارند این بخش مانند گذشته در انحصار دولت باقی بماند.

وی افزود: من مطمئن هستم بخش خصوصی ورود کند، ماهواره را در زمان کوتاهی در مدار قرار می دهد.

وزیر ارتباطات به پرداخت خسارت به سیل زدگان اخیر بر اساس داده های فضایی اشاره کرد و گفت: همین یک کاربرد حوزه فضایی باعث صرفه جویی چند صد میلیارد تومانی در پرداخت خسارت ها شد که باید از وزیر کشور برای پافشاری در مبنا قرار گرفتن داده های فضایی در پرداخت خسارت ها تقدیر کنم.

آذری جهرمی تصریح کرد: در دولت های مختلف سرمایه گذاری در فناوری فضایی در حد همین یک صرفه جویی سیل نیز نبوده است.

وی به کاربرد داده های فضایی در حوزه کشاورزی به عنوان خدمت دیگر در این حوزه اشاره کرد و افزود: اگر هر کشاورز به طور مثال در سال ۱۰۰ هزار تومان برای مشاوره و دریافت اطلاعات ایمنی و باروری محصول خود هزینه کند، چه تعداد از فارغ التحصیلان کشاورزی می توانند در این حوزه مشغول بکار شوند؟

حضور ۱۸۰ استارتاپ در ۳روز موفقیت است

آذری جهرمی، فناوری توسعه کاربردها و ایجاد اشتغال در این حوزه را از آرزوهای خود عنوان کرد که در حال تحقق است، و در ادامه گفت: باید کارکردهای فضایی را ترویج کنیم چرا که نمی توان کورکورانه مدیریت کرد و باید با اطلاعات و دانش بتوانیم در بحران ها و حوادث طبیعی عملکرد درستی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات، حضور ۱۸۰ استارت آپ در این رویداد ۳ روزه را یکی از دستاوردهای بخش فضایی عنوان کرد و گفت: حضور و فعالیت این تعداد استارت آپ فقط در این رویداد محصول اجرای برنامه های سازمان فضایی ایران در حوزه ترویج کاربردهای فناوری فضایی است.

وزیر ارتباطات از راه اندازی پارک فضایی در استان مازندران به عنوان یکی دیگر از اقدامات این حوزه خبر داد و گفت: برای بحران های طبیعی سیستم های مناسبی تهیه شده و در حال کار است و  مکانیسم هایی نیز برای حمایت و رشد استارت آپ ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این حوزه ورود خوبی داشته و تسهیلاتی را برای کسب و کارهای فضایی در نظر گرفته است.

وی خطاب به جمع فعالان و استارت آپ های این حوزه افزود: این جمع با انگیزه و دانش می تواند سبد کاربرد صنعت فضایی را توسعه دهد و به جایگاه خود برساند تا باعث مدیریت بهتر و رفاه برای مردم و ایجاد ثروت برای استارت آپ های این حوزه و در نهایت افزایش بهره وری و بهبود استفاده از منابع برای کشور شود.

وی وظیفه سازمان و پژوهشگاه فضایی کشور را توسعه فناوری فضایی، ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی و توسعه همکاری های بین المللی عنوان کرد و افزود: در توسعه کاربردهای فناوری فضایی باید از بخش خصوصی و ظرفیت استارت آپ ها استفاده شود.

 

امضا تفاهمنامه و بازدید از نمایشگاه

بر اساس همین گزارش، در پایان این مراسم تفاهم نامه سه جانبه ای بین سازمان و پژوهشگاه فضایی کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی رییس جمهوری در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید.

همچنین، آذری جهرمی در حاشیه این مراسم با حضور در نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه فضایی، از دستاوردها و محصولات این شرکت ها بازدید کرد.