ITU دستورالعمل­‌های نظارتی جدیدی را تصویب کرده است که سبب می­‌شود تا سیستم رگولاتوری انعطاف‌­پذیر ، مقاوم و مشارکتی شده و سبب تقویت و بهبود سرعت تحول دیجیتال شود.

اهمیت نقش رگولاتوری در ساماندهی تحول دیجیتال

شرکت­ کنندگانی که در بیستمین دوره سمپوزیوم جهانی رگولاتوری ITU (GSR-20) که اخیراً به پایان رسید حضور داشتند، نقش‌­های مختلف رگولاتوری را که می‌­تواند به بازارهای دیجیتال کمک کند تا با حوادث غیرمنتظره از قبیل COVID-19 و موارد اضطراری روبرو شوند، برجسته کردند. به بیان دیگر با اشاره به شیوع ویروس کرونا، تقویت نقش رگولاتوری در ساماندهی به تحول دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه رگولاتوری می­تواند در آمادگی بازارهای دیجیتال در مقابل این حوادث نقش موثری داشته باشد.

ضرورت روی آوردن رگولاتوری‌ها به چارچوب‌های نظارت مشارکتی

در دستورالعمل­‌هایی که تدوین شده، چالش­‌های مرتبط با تحول دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی نیز ارائه شده است. بحران فعلی و احتمال بروز شرایط اضطراری جدید جهانی به این معنی است که رگولاتوری­ها باید به چارچوب­‌های نظارتی مشارکتی و مبتنی بر نتایج که قابلیت انطباق با شرایط را داشته باشند، روی بیاورند.

تاکید بر کاهش آسیب‌های فناوری‌های دیجیتال

همچنین در این دستورالعمل بر لزوم هماهنگی میان کلیه ذینفعان، انسجام در چارچوب­‌های رگولاتوری، به حداکثر رساندن منافع ، ضمن کاهش آسیب­‌های فن­اوری‌­های دیجیتال ، تلاش برای شفافیت و اعتماد در کل روند رگولاتوری، تأکید شده است.

لزوم نظارت مداوم بر چارچوب‌های رگولاتوری

همچنین وجود یک رویکرد مبتنی بر نظارت مداوم در چارچوب‌­های رگولاتوری برای اطمینان از کارآمدی قوانین و مقررات از مباحث مهم این دستورالعمل است. این دستورالعمل چارچوبی برای الگوها و سیاست­‌های نظارتی تدریجی و گام­‌های مشخصی برای پیگیری اصلاحات قانونی در جهت دستیابی به بازارهای دیجیتال شناسایی کرده است. چراکه وقتی سرعت تحول دیجیتال تسریع می‌­شود ، توسعه قوانین و مقررات متناظر با آن بیش از هر زمان دیگری حیاتی خواهد بود.

پشتیبانی رگولاتور از نوآوری و مدل‌های جدید کسب‌و‌کار

در مواجهه با شرایط اضطراری جدید جهانی ، دولت­‌ها و نهادهای رگولاتوری باید رویکردهای نظارتی چندجانبه را در نظر بگیرند. مطابق این دستورالعمل، چارچوب مناسب برای رقابت در بازارهای دیجیتال، پشتیبانی رگولاتور از نوآوری و مدل­‌های جدید کسب و کار و صدور مجوز که دسترسی مقرون به صرفه، خدمات بهداشتی و آموزشی را در سیستم‌­های دیجیتال تسهیل می‌­کنند، است.

نگار افتخار