مرسدس بنز (دایملر) در راستای دیجیتالی سازی فعالیت های تولیدی، کارخانه جدید خود (موسوم به کارخانه ۵۶) را که کارخانه‌ای کاملا هوشمند و پیاده سازی شده در بستر شبکه ۵G است، در شهر زیندلفینگن آلمان افتتاح کرد.

اولین کارخانه جهان که از شبکه ۵G برای تولید خودرو استفاده می کند

این کارخانه‌ی ۷۲۰ میلیون یورویی بخشی از پروژه‌ی اتومبیل‌سازی آینده محور شرکت بنز است که بودجه‌ای غالب بر ۲۱۰۰ میلیون یورو به آن تخصیص داده شده است. کارخانه ۵۶ که حدود دو سال ساخت آن طول کشیده است، برای اولین بار در جهان از شبکه تلفن همراه ۵G برای تولید خودرو استفاده می‌کند و تاسیسات دیجیتالی شده آن توسط  اپراتور Telefónica آلمان و با همکاری شرکت سوئدی اریکسون پیاده‌سازی شده‌است.

الگویی برای توسعه صنعت بر مبنای فناوری‌های دیجیتال

بر اساس اعلام مرسدس بنز این کارخانه به عنوان الگویی برای توسعه صنعت با استفاده از فناوری‌های دیجیتال (صنعت ۴٫۰) برای همه سایت‌های تولید جهانی شرکت مرسدس در نظر گرفته شده است.

تعیین استانداردهای جدید برای خودروها توسط مرسدس بنز

مرسدس بنز ادعا می‌کند که کارخانه ۵۶ استانداردهای جدیدی را برای صنعت خودرو تعیین کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید کربن صفر و همچنین ۲۵ درصد جهش در بهره‌وری در مقایسه با خط مونتاژ خودروهای کلاس قدیمی S نام برد. در این راستا مرسدس بنز قادر است تا خط تولید خودروهای خود در این کارخانه را در کمتر از چند روز برای تولید هر مدل خودروهای مرسوم کاملا بنزین سوز، هیبریدی و الکتریکی تغییر دهد.

مرسدس بنز بدنبال دیجیتالی سازی کامل کارخانه

بر اساس اعلام مرسدس بنز، شبکه WLAN و ۵G با عملکرد خود مبنای مهمی را برای دیجیتالی سازی کامل کارخانه ۵۶ فراهم می‌کند. بر اساس آن و با استفاده از دستگاه‌های متصل هوشمند در کارخانه، الگوریتم‌های big data و (هوش صنوعی) برنامه های فوق مدرن صنعت ۴٫۰ در راستای تولید دیجیتال پیاده‌سازی شده‌اند. در این کارخانه و با استفاده از شبکه خصوصی ۵G، همراه با زنجیره سنسورهای اینترنت اشیا و فن آوری های AI مبتنی بر تجزیه و تحلیل پلتفرم دیجیتال MO360 مرسدس، بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه هدایت شده خودکار (AGV) متصل در حال کار هستند.

ادغام داده‌های ۳۰ کارخانه مرسدس بنز

سیستم MO360 شامل خانواده ای از برنامه های نرم افزاری است که از طریق رابط های مشترک و رابط های کاربر استاندارد به هم متصل شده اند. این سیستم داده‌های تولید و فناوری اطلاعات را با ۳۰ کارخانه دیگر مرسدس در سراسر جهان ادغام می کند.

یک کارخانه دیجیتال بدون کاغذ

همچنین کارخانه ۵۶ یک کارخانه بدون کاغذ است و با این کار سالانه از مصرف حدود ۱۰ تن کاغذ جلوگیری می‌شود. بعلاوه هر وسیله نقلیه از طریق سیستم موقعیت یابی به صورت دیجیتالی روی خط تولید ردیابی می شود و  داده‌های مربوط به وسیله نقلیه به صورت بلادرنگ برای کارکنان مجموعه نمایش داده می شود.  جالب است بدانید نحوه مصرف قطعات این کارخانه و حتی قطعات موجود در انبار به صورت کاملا دیجیتال ردیابی می‌شود.

حسین صفی

منبع: https://bit.ly/35xIOLC