در راستای افزایش شناخته‌شدگی شرکت‌های هندی در اکوسیستم تلکام جهانی، دولت هند اقداماتی را آغاز کرده است تا شرکت‌ها در حوزه تجهیزات تلکام بتوانند به فرصت‌های صادراتی بیشتری دست یابند. این اقدامات با هدف همکاری با تولیدکنندگان تجهیزات فیبرنوری، کابل‌های مختلف، تلفن‌های مبتنی بر آی‌پی و شبکه‌های رادیویی ۴G، ۵G و ۶G انجام می‌شود که تحت نظر کارآزموده‌های صنعت فعال عمل می‌کنند.

در این زمان حیاتی، توافق‌نامه‌های مهمی منعقد شده‌اند که به هند کمک می‌کنند تا به رویای صادرات تجهیزات تلکام خود برسد. یکی از این توافق‌نامه‌ها با ایالات متحده آمریکا به امضاء رسیده که در زمینه‌های تحقیق و توسعه ۵G و ۶G همکاری خواهند کرد. این همکاری موثر به ارتقاء شناخته‌شدگی فروشندگان و استارت‌آپ‌های تلکام هند در اکوسیستم تلکام جهانی کمک خواهد کرد. هند به‌طور فعال از این فرصت استفاده می‌کند تا درآمد صادراتی شرکت‌های داخلی را افزایش دهد.

شرکت‌های هندی در حوزه تجهیزات تلکام نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا حضور خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند. برای مثال، شرکت خدمات مشاوره تاتا (TCS)، بزرگ‌ترین شرکت خدمات فناوری اطلاعات هند، در خصوص بهره‌گیری از حضور جهانی خود برای صادرات تجهیزات ۵G به آمریکا و دیگر بازارها اقداماتی انجام داده‌است. همچنین، Tejas Networks که بخشی از گروه تاتا است، با استقرار ۴G در شبکه سراسری و بهره‌گیری از پشته ۵G، انتظار دارد که درآمد صادراتی خود را افزایش دهد.

تصمیم‌گیری برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس و استرالیا در خصوص ممنوعیت استفاده از تجهیزات تلکام چینی هوآوی، فرصتی مناسب برای ورود شرکت‌های هندی به بازار جهانی فراهم کرده‌است. سازندگان تجهیزات هندی امیدوارند از این وضعیت بهره‌مند شوند و موفقیت‌های بزرگی در بازارهای جهانی حاصل کنند.