از سال ۲۰۱۵، دونالد ترامپ، برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به آمریکا و نیز ورود مواد مخدر و تروریست‌ها به این کشور، وعده ساخت دیواری بزرگ، به طول ۳۱۳۸ کیلومتر و ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر را در سرتاسر مرز مکزیک داده بود.

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، بررسی نظرات منتقدان در خصوص دیوار مرزی پیشنهاد شده از سوی ترامپ، مشخص می‌کند که ماهیت دیوار فیزیکی مرزی در مرز بین دو کشور، نمی‌تواند روش مؤثری باشد و در مقابل، استفاده از تکنولوژی‌های موجود را راهمکاری مقرون به صرفه برای انجام این کار می‌دانند.

با آنکه مردم آمریکا در شوک تعطیلی ۳۵ روزه دولت هستند، رئیس جمهور این کشور در تلاش است تا تأیید بودجه ساخت دیوار بین مکزیک و آمریکا را از کنگره بگیرد. بودجه برای ساخت این دیوار ۷/۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. این در حالی است که نانسی پلوسی(رئیس کنگره) در یک جلسه مطبوعاتی اعلام نموده است با چند صد میلیون دلارو همچنین استفاده از تکنولوژی، می‌توان افراد را پایش و از ورود اسلحه و مواد مخدر به کشور جلوگیری کرد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، طرح جدیدی را برای حفاظت از مرزهای این کشور ارائه کرده‌اند که در این طرح بودجه‌ای برای ساخت دیوار فیزیکی در جنوب آمریکا دیده نشده است. یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه اعلام کرده است: (دیوارها می‌توانند با زدن تونل زیرشان بی اثر شوند. با یک راه حل سنتی نمی‌توان به جنگ یک مشکل مدرن رفت. تکنولوژی در امن کردن مرز می‌تواند نقش اصلی ایفا کند. اما دقیقاً منظور ما از تکنولوژی در اینجا چیست؟)

دیوار هوشمند، می‌تواند شامل تکنولوژی‌های دوربین‌های infrared یا لیزری، پهپادها، سنسورها و رادارها به همراه تکنولوژی هوش مصنوعی باشد. اما اتحادیه آزادی شهروندان آمریکا اعتقاد دارد این رویکرد (استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی) می‌تواند به سادگی حریم خصوصی، امنیت و آزادی شهروندان را نقض کند.