با توجه به اهمیت موضوع “ایران دیجیتال” در کشور و توجه ویژه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به “ایران دیجیتال”، به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان و نیز اطلاع از مباحث مطرح شده در همایش هفته دیجیتال ایران، خلاصه از مطالب مهم سخنرانی‌های ارائه می‌شود.

 

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، دکتر مهدی روحانی‌نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیاء و مدیرعامل شرکت مشاوران طیف شریف در همایش “هفته دیجیتال ایران” عنوان کرد: “در گرداب تغییرات دیجیتال، پس از حوزه‌های تکنولوژی، مدیا(چندرسانه‌ای)، خرده‌فروشی و سرویس‌های مالی، بیشترین سرعت را ارتباطات دارد که وارد تحول و تغییر شده است.”

دکتر روحانی‌نژاد به مزایای تحول دیجیتال در صنعت مخابرات اشاره کرد و گفت: “با توجه به بررسی‌های انجام شده و گزارشات منتشر شده در زمینه تحول دیجیتال، تأثیر تحول دیجیتال بر صنعت مخابرات دنیا به صورت زیر بیان شده است: ۱- درآمد مستقیم بخش مخابرات در ۱۰سال در حدود ۱٫۲ تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد، ۲- ۰٫۸ تریلیون دلار، ارزش ‌آفرینی بر سایر بخش‌ها در ۱۰سال را به همراه خواهد داشت، ۳- میانگین ارزش افزوده به صنعت تلکام در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵، در حدود ۲۰ درصد خواهد بود، ۴- و در نهایت، حدود ۲ تریلیون دلار ارزش در بازار تلکام دنیا ایجاد خواهد نمود.”

وی در ادامه متذکر شد “با توجه به آمارهای منتشر شده، هنوز صنعت تلکام این باور را پیدا ننموده است که سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتالی‌سازی داشته باشد و در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، عقب‌تر از حوزه‌هایی چون سرویس‌های نرم‌افزاری، سرویس‌های بانکی، مدیا و سلامت قرار دارد. برای ورود به حوزه دیجیتال در صنعت ارتباطات(تلکام) باید به این نکته توجه داشت که دیجیتال‌سازی، تنها ارائه سرویس‌های دیجیتال مدنظر نیست و تحول دیجیتال در تمامی سطوح کسب و کار(اعم از فرهنگ کارکنان، ظرفیت‌ها، نوآوری، ساختار و استراتژی) باید صورت گیرد. با توجه به مطالعات انجام شده، مهمترین هدف تحول دیجیتال، افزایش سرعت توسعه و ارائه محصولات جدید است. در بخش نوآوری، اپراتورها نمی‌توانند در همه حوزه‌ها وارد شوند و به ارائه خدمات بپردازند. به همین خاطر، ایجاد رابطه همکاری بین اپراتورها و شرکت‌ها(از جمله استارت‌آپ‌ها) لازم و ضروری است. لذا، نوآوری را باید از بیرون سازمان متصور شد. ”

روحانی‌نژاد به نقش اپراتورهای مجازی اشاره کرد و گفت: “در بحث دیجیتال‌سازی از نقش اپراتورهای مجازی تلفن همراه، نباید غافل شد. اپراتورهای مجازی تلفن همراه، در جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. اپراتورهای مجازی تلفن همراه، تهدیدی برای صنعت ارتباطات نیستند. با توجه به آمارهای منتشر شده از سهم درآمدی اپراتورها از خدمات ارتباطی، اپراتورها در حوزه موبایل IoT، درآمدی در حدود ۲ تا ۴ درصد خواهند داشت که در برابر سایر درآمدها، بسیار ناچیز است و به راحتی می‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. در صورتی که سایر خدمات کسب و کار، درصد بیشتری از درآمد را به دست خواهند آورد.”

در پایاین، وی به بررسی دیجیتال‌سازی از منظر رگولاتوری پرداخت و اشاره کرد: “در مبحث دیجیتال‌سازی، نقش رگولاتوری انکار ناپذیر است. موضوعاتی چون تحول نظام پروانه‌ها(توجه به تکنولوژی‌هایی چون FMC)، رگولاتوری مشارکتی و همکاری با سایر رگولاتوری‌ها، توانمندسازی استارت‌آپ‌ها، توجه به رگولاتوری خدمات اینترنت اشیاء و نیاز به تدوین آیین‌نامه مالکیت دیتا باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.”

 

لازم به ذکر است، هفته دیجیتال ایران به همت گروه علمی تحلیلی طیف به عنوان تنها کانون تفکر مخابرات ایران و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سایر نهادهای مرتبط، از تاریخ ۱۷ آذر ماه ۹۷ لغایت ۲۱ آذر ماه ۹۷ برگزار گردید.