کنسرسیوم هویت بلاکچینی کره جنوبی توسط اپراتور مخابراتی SK Telecom، شرکت‌های LG، Samsung Electronics و با همکاری KEB Hana Bank، Woori Bank و Koscom در ماه ژوئیه تشکیل شده است و همواره اعضای جدید به آن اضافه می‌شوند.

اخیرا Hyundai Card، BC Card، Shinhan Bank و NH Bank نیز در این کنسرسیوم بلاکچینی ثبت نام کرده‌اند و به آن پیوسته‌اند. عنوان این شبکه بلاکچینی “Initial DID Association” است.

با پیوستن اعضای جدید، در حال حاضر در این کنسرسیوم چهار بانک از پنج تا از بزرگ‌ترین بانک‌های کره جنوبی شرکت کرده‌اند.

این اطلاعیه پس از آنکه مؤسسه تسویه حساب‌های بانکی و  ارتباطات مالی کره  (KTFC)  شناسه‌های دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین را برای خدمات مالی راه اندازی کرده است، منتشر شد. بیش از ۳۰ شرکت در حال حاضر برای این پروژه ثبت نام کرده‌اند.

در صورتی که این دو پروژه هویتی مهم کره کافی نباشند، پروژه سومی نیز وجود دارد که توسط استارت‌آپ (ICONLOOP) رهبری می‌شود. ماه گذشته این استارت‌آپ بیش از ۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و قصد دارد سرویس هویت دیجیتالی بلاکچینی خود را تحت عنوان “my-ID” در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

هر سه این راهکارها در حال تلاش برای معرفی هویت بلاکچینی خود مختار برای کاربران هستند. هدف این ایده این است که کاربر اجازه کنترل هویت، مدارک و اطلاعات شخصی‌اش را داشته باشد.

انجمن Initial DID  اپ موبایلی را ایجاد کرده است که کاربران می‌توانند مدارک  خود را بر روی آن بارگذاری کرده و یک نسخه کپی از آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

موارد کاربردی زیادی وجود دارند که پلتفرم این کنسرسیوم می‌تواند از آنها پشتیبانی کند. به هر یک از سازمان‌های شرکت کننده یک کد QR اختصاص داده خواهد شد که کاربران می‌توانند آن را اسکن کنند و بدین ترتیب مدارک خود را ارسال کنند.

یکی دیگر از کاربردها این است که کارت هویتی کارمندان با گوشی هوشمند آنها جایگزین می‌شود. “Initial” همچنین قصد دارد هنگام درخواست مطالبه بیمه، از بستر پلتفرم برای پرداخت هزینه‌های پزشکی نیز استفاده کند.

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این پلتفرم مطرح می‌شود این است که حداقل اطلاعات لازم با طرف‌های ذی‌ربط به اشتراک گذاشته شود.

“Initial” قصد دارد خدمات مالی را نیز در برنامه هویت خود راه اندازی کند و هم اکنون با ADT Caps ، Seoul Auction Blue ، YBM و رای گیری الکترونیکی کره کار می‌کند.

کنسرسیوم اپ Initial را به عنوان “کیف پول هویت” و بر اساس مدارک هویتی غیر متمرکز (DID) توصیف می کند.

در حال حاضر شناخته شده ترین پلتفرم های هویتی بلاکچینی جهان، Sovrin Network و uPort است.

منبع:

https://www.ledgerinsights.com/sk-telecom-samsung-korean-blockchain-identity/