تحولات عرصه فناوری و دیجیتالی شدن توجه کسب و کارهای مهم دنیا را به صنعت گیم جلب نموده است تا حدی که پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی و در رأس آن‌ها، استیم، با مدل کسب‌وکار جدیدی که پایه‌گذاری کردند، صنعت بازی‌‌سازی دنیا را به طور کلی تغییر دادند. در کنار مدل جدید این کسب‌وکارها، رشد فناوری و سیستم‌های زیرساختی باعث شدند که پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی به بخشی حذف‌نشدنی و لازم برای صنعت بازی‌سازی تبدیل شوند و فضای بشدت رقابتی برای بازیگران این حوزه شکل گرفته است و عملا این صنعت وارد دنیای جدید

پلتفرم بازی Mixer جمع شد

در همین راستا دیروز خبری غافل گیر کننده منتشر شد و طی آن شرکت مایکروسافت اعلام کرد که پلتفرم بازی خود Mixer را جمع آوری کرده و قصد انتقال پارتنرهای موجود به پلتفرم Facebook Gaming را دارد. بنابراین پارتنرها و استریمرهای Mixer نیز می توانند به پلتفرم Facebook Gaming منتقل شوند.

تلاش ماکروسافت برای جذب طرفداران

ماکروسافت برای رشد Mixer و باقی ماندن آن در صحنه رقابت با Twitch، YouTube و حتی Facebook Gaming تلاش زیادی کرده است. این شرکت در اقدامی خبرساز قراردادهای بزرگی با محبوب ترین استریمرهای دنیا Ninja و Shroud منعقد کرد تا آنها و طرفدارانشان را به پلتفرم خود جذب کند. با این وجود از امروز تمامی سایت ها و اپلیکیشن های میکسر به طور خودکار به Facebook Gaming هدایت می شوند. پارتنرهای موجود Mixer می توانند بعنوان پارتر در Facebook Gaming شناخته شوند و تمام استریمرهایی که از طرح درآمدزایی Mixer استفاده می کردند می توانند از برنامه Level Up فیسبوک استفاده کنند. بازدیدکنندگان Mixer با هر نوع اشتراکی که در این پلتفرم داشتند نیز کارت اعتباری Xbox دریافت خواهند کرد. Ninja و Shroud نیز می توانند به Twitch بازگردند و یا فعالیت خود را در Facebook Gaming از سر بگیرند.

انتخاب استراتژیک ماکروسافت

انتخاب ماکروسافت برای همکاری با فیسبوک انتخابی استراتژیک برای گسترش پروژه XCloud ماکروسافت در آینده است. این چشم انداز ماکروسافت شبیه به جاه طلبی رقیبش گوگل با پروژه Stadia است اما ماکروسافت با پلتفرم Mixer در هم رده با گوگل از لحاظ مقیاس و تعداد بازدید نبود.

بازار هدف ۲ میلیارد نفری ماکروسافت

مایروسافت برای راه اندازی پروژه XCloud خود روی ۲ میلیاد بازی کننده هدف گذاری کرده بود اما سرمایه‌گذاری بیشتر روی Mixer مایکروسافت را به مقیاس مد نظرش نمی رساند. به همین دلیل همکاری با فیسبوک شکل گرفت. شرکت مایکروسافت اعلام کرده در حال آماده شدن برای راه اندازی پروژه XCloud است.

به هر حال در دوران تحول دیجیتال انتخاب استراتژی صحیح برای ورود یا توسعه بازار و اتخاذ تصمیم در زمان مناسب تعیین کننده سهم بازار کسب و کارهاست و این  بستری است برای شکل گیری پارتنرشیپ ها ظهور کسب و کارهای جدید و یا حذف کسب و کارهای ضعیف تر و توقف پروژه های ناکارآمد.