IBM اعلام کرد با گسترش نگرانی در مورد پیامدهای فناوری تشخیص چهره، روند پروژه خود را متوقف خواهد کرد و دیگر از این فناوری  استفاده نخواهد کرد.

عدم حمایت از فناوری های مغایر با حقوق و آزادی های بشر

Arvind Krishna مدیر عامل کمپانی IBM، در پی حوادث اخیر در ایالات متحده آمریکا و تبعات آن، طی نامه­ ای به کنگره اعلام کرد که از هر فناوری (تشخیص چهره) از جمله فناوری­ های تشخیص چهره و فناوری های نوین دیگر که برای نظارت جمعی، پروفایل نژادی، نقض حقوق و آزادی­ های بشر و یا هر هدفی که با ارزش­ ها و اصول اعتماد و شفافیت این شرکت سازگار نباشد، حمایت نخواهد کرد.

جهت گیری نژادی فناوری تشخیص چهره

تحقیقات نشان داده است که فناوری­ های تشخیص چهره دارای جهت­ گیری نژادی هستند. مطالعه­ ای در سال ۲۰۱۰ توسط محققان NIST و دانشگاه تگزاس انجام شد که نشان داد الگوریتم­ های طراحی و تست شده برای تشخیص چهره در شرق آسیا، در شناخت آسیایی­ های شرقی بهتر عمل می­ کند در حالی که آنهایی که در کشورهای غربی طراحی شده ­اند برای تشخیص غربی­ ها دقیق­ ترند.

کمیسیون برابری و حقوق بشر بریتانیا هم خواتار توقف استفاده از این تکنولوژی شد

در بریتانیا کمسیون برابری و حقوق بشر (EHRC) خواستار توقف استفاده عمومی از فناوری تشخیص چهره شد. گزارش مستقلی از پلیس Met در خصوص آزمایشات تشخیص چهره نشان داد که این فناوری فقط در ۱۹% مواقع از نظر قابل اطمینان بودن دقیق است.

مدیرعامل IBM خواستار اصلاح سیاست های پلیس

IBM اعلام کرده است وقتی همچنان مشکلات دقت و صحت وجود دارد که منجر به پروفایل نژادی خودکار خواهد شد، هیچ اقدامی برای توسعه هر تکنولوژی ­ای که برای نظارت جمعی استفاده شود انجام نخواهد داد. مدیر عامل این شرکت خواستار اصلاحات گسترده در سیاست­ های پلیس، استفاده مسئولانه از این فناوری و گسترش مهارت­ ها و فرصت­ های آموزش شده است.

آمازون هم در کنار IBM ایستاد…

در پی این اقدام IBM، Amazon نیز اعلام کرده است که به مدت حداقل یکسال فناوری تشخیص چهره برای اجرای قانون ارائه نمی­ دهد و از کنگره خواستار تنظیم مقررات قوی­ تر هستند. Microsoft نیز اعلام کرده است دیگر فناوری تشخیص چهره خود را به پلیس ارائه نخواهد کرد.

زهرا مشایخ

منبع:

https://iottechnews.com/news/2020/jun/09/ibm-no-longer-build-facial-recognition-tech-letter-congress/