انگلیس یکی از کشورهای پیشرو در نصب کنتورهای هوشمند به شکل ملی بوده است و از این جهت همواره مبنای مطالعه مناسبی برای کشورهایی همچون ایران بوده است که قصد پیاده‌‍‌سازی اندازه‌گیری هوشمند را به شکل گسترده و ملی داشته‌اند. آمار و ارقام دوره‌ای از میزان نصب در انگلیس از سوی وزارت “راهبردهای کسب و کار، انرژی و صنعت” (BEIS) منتشر می‌شود و در این گزارش خلاصه‌ای از آخرین وضعیت این کشور ارائه خواهد شد.

تا پایان شش ماه اول سال ۲۰۲۳، انگلستان ۳۲٫۰ میلیون مشترک برق و ۲۵٫۰ میلیون مشترک گاز در بخش‌های خانگی و کسب و کارهای کوچک و متوسط داشته است. تا این تاریخ برای این تعداد مشترک، ۱۹٫۳ میلیون کنتور هوشمند برق (معادل ۶۰%) نصب شده که ۱۸ میلیون آن (معادل ۵۶%) در حالت هوشمند فعالیت دارند و ۱٫۲ میلیون به دلایل مختلفی همچون محدودیت‌های فنی عرضه‌کنندگان بازار انرژی و نبودن پوشش ارتباطی مناسب همچنان به شکل سنتی عملیاتی شده‌اند. در بخش گاز نیز مجموعا ۱۳٫۸ میلیون (معادل ۵۵%) کنتور هوشمند نصب شده است که ۱۲٫۳ میلیون (معادل ۴۹%) از آن فعال هستند. در مجموع نصب ۳۳٫۰ میلیون کنتور هوشمند برق و گاز نشان‌دهنده ضریب نفوذ ۵۸% است که از این رقم ۵۳% کنتورهای هوشمند فعال محسوب می‌شوند.

در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ مجموعا ۱٫۶۵ میلیون کنتور جدید در شبکه‌های برق و گاز توسط ۱۴ شرکت‌ بزرگ عرضه‌کننده انرژی در انگلیس در بخش خانگی نصب گردیده است. این میزان نصب نسبت به دوره‌های مشابه شش ماهه در سال ۲۰۲۲،  5% و نسبت به دوره شش ماهه دو ۲۰۲۲%، ۷% کاهش نصب داشته است که این امر هم در بخش برق و هم در بخش گاز رخ داده است. در بخش مشترکین غیرخانگی، مجموعا ۷۲ هزار نصب صورت گرفته است که نسبت به سال قبل خود افزایش ۲۲% و ۳۲% را نشان می‌دهد. نمودار نصب فصلی در بخش خانگی نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ انگلیسی نتوانستند هیچگاه به رکوردهای نصب در سال ۲۰۱۷ و یا ۲۰۱۹ قبل از همه‌گیری کرونا دست پیدا کنند.

روند افزایش تجمعی تعداد کنتورهای هوشمند نصب‌شده فعال در بخش خانگی نیز در شکل زیر ارائه گردیده است. بررسی روند کلان نشان می‌دهد انگلستان طی ۱۱ سال فعالیت با برنامه ملی کلان توانسته ۳۰٫۴ میلیون کنتور هوشمند فعال نصب کند (۲۸٫۳ میلیون فعال) که میانگین نصب سالیانه ۲٫۸ میلیون کنتور را به دست می‌دهد. این رقم معادل رشد مرکب سالیانه متوسط (CAGR) 41% در بخش برق و ۷۵% در بخش گاز است.

منبع:

https://www.gov.uk/government/statistics/smart-meters-in-great-britain-quarterly-update-june-2023