برگزارکنندگان جشنواره وب و موبایل در نظر دارند بخشی را با عنوان “آگاهی دیجیتالی” در جشنواره امسال بر پا نمایند. در فراخوان این بخش آمده است:” هنوز باورش سخت است که کهکشانی از دانش با لمس یک صفحه در دسترس اغلب مردم قرار دارد. نسل قبل برای دانایی بیشتر مشقت‌های زیادی باید می‌کشید. حالا اما میلیون‌ها کتاب، مجله، مقاله، عکس، ویدیو، صدا و… به راحتی یک کلیک یا صدا زدن دستیار هوشمند صوتی تلفن همراه در دسترس ما است. نسل قبل حجم ناچیزی از تجربیات دیگران را در دسترس خود داشت در حالی که این روزها تجربه میلیون‌ها نفر از اتفاقات مختلف در هر لحظه در حال اشتراک‌گذاری است. در گذشته‌ای به فاصله یکی دو دهه، آگاهی از خبرها تحت مدیریت بنگاه‌های متمرکز خبرپراکنی بودند. امروز اگر دغدغه‌ای همگانی شود، در عرض چند دقیقه با یک هشتگ در شبکه‌های اجتماعی همه از آن آگاه می‌شوند و در پی این آگاهی مطالبه‌ای فراگیر شکل می‌گیرد. هنوز باورش سخت است و هنوز انگار متوجه عظمت این تغییر نیستیم. شاید برای همین است که به شکل طعنه‌آمیزی از گذشتگان کمتر مطالعه می‌کنیم، گاه دانش ما از گذشتگان سطحی‌تر است، و حتی خبرهای غیرموثق و تحلیل‌های نادقیق را به راحتی باور می‌کنیم. انگار هنوز متوجه نیستیم که در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم که پارادایمی کاملا متفاوت در آن در جریان است و تئوری‌ها و سواد گذشته دیگر چندان به دردمان نمی‌خورد. اتفاقی شگفت‌انگیز افتاده که در آن غرق شده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم در آن شنا کنیم و درکش هنوز برایمان دشوار است. این فراخوان دعوتی است از طراحان، برای آنکه جدی‌تر به این مسأله فکر کنند. شاید طراحان و تصویرگران بهتر یا سریعتر بتوانند زوایای جدیدی از این تحول را روشن کنند. پس، از تصویرسازان، طراحان گرافیک، کارتونیست‌ها و تمام افرادی که به زبان تصویر سخن می‌گویند دعوت می‌کنیم تا به انتخاب خود، طرحی بشارت‌دهنده یا هشداردهنده با موضوع «آگاهی دیجیتال» خلق کنند.”

محورهای موضوعی این بخش عبارتند از:

۱- دسترسی سریع به دانش و اطلاعات در اینترنت

۲- اشتراک تجربه‌های ناب در شبکه‌های اجتماعی

۳- غیر متمرکزسازی در خبر، هنر و اقتصاد

۴- آسیب‌های انتشار دانش سطحی یا اطلاعات نادرست

۵- سواد رسانه‌ای در زندگی دیجیتال