علی‌رغم اخبار جدید آفریقای جنوبی مبنی بر پیاده‌سازی ۵G توسط سه اپراتور آفریقا، تنها قسمت اندکی از طیف فرکانسی در این کشور به ۵G اختصاص یافته و هنوز مقدار زیادی از آن خارج از این محدوده قرار دارد. اما اخبار جدید حاکی از آن است که این تخصیص فرکانس در آفریقای جنوبی در حال تغییر است.

رگولاتور آفریقای جنوبی بدنبال مزایده طیف فرکانسی ۵G

رگولاتور آفریقای جنوبی ICASA به دنبال آن است تا به زودی طیف فرکانسی ۵G را به مزایده بگذارد. ICASA اعلام کرده که در حال آماده‌سازی است تا تقاضای بالای طیف فرکانسی را با دعوت به اپلای ITA به مزایده بگذارد. این دعوت به اپلای برای اعطای مجوز در باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و همچنین ۲٫۳ و ۲٫۶ و ۳٫۵ گیگاهرتز است.

تجربه ۲ اپراتور MTN و ودافون در پیاده سازی ۵G

اپراتورهای موبایل MTN و Vodacom سابقا در بسیاری از شهرهای آفریقای جنوبی به پیاده‌سازی ۵G با طیف‌های محدود و موقت اعطاشده توسط رگولاتور در دوران کووید ۱۹ پرداخته بودند که مدت زمان اعتبار این طیف فقط تا نوامبر ۲۰۲۰ خواهد بود.

اپراتور دیتای آفریقای جنوبی بدنبال پیاده سازی شبکه دیتای ۵G

تنها اپراتور دیتای موبایل در آفریقای جنوبی Rain نیز از این طیف فرکانسی به خوبی منتفع شده است اگرچه که این اپراتور سابقا در شهرهای محدودی به گسترش و پیاده‌سازی شبکه دیتای ۵G با استفاده از زیرساخت­ های شبکه ۴G خود مشغول بوده است.

رگولاتور آفریقای جنوبی مزایده طیف فرکانسی برگزار می کند

ICASA متعهد به برگزاری مزایده برای مجوز و پروانه­ های با تقاضای بالا و بطور دائمی در دسامبر شده است هر چند که این رگولاتور تاکنون تاریخ مشخص و دقیقی برای تدوین و ارائه دعوت به اپلای ITA را تعیین نکرده است. اپراتور MTN آفریقای جنوبی از آنجاکه شبکه نسل جدید را زودتر از سایرین با استفاده از طیف فرکانسی موقت خود آغاز کرده است مجددا خواستار برگزاری مزایده برای طیف فرکانسی شده است و تقاضای خود را تکرار کرده است.

اپراتورها بدنبال کاهش قیمت ها و توسعه خدمات پهنای باند

اپراتورهای MTN و Vodacom و Rain بی شک مشتاق برگزاری مزایده توسط رگولاتوری برای طیف ۵G هستند چراکه سبب کاهش قیمت ها و توسعه خدمات پهنای باند این اپراتورها خواهد بود.

نگار افتخار