اپراتور MTN در آفریقای جنوبی که از سهام داران اصلی اپراتور ایرانسل محسوب می شود، از تاریخ ۳۰ ژوئن اقدام به ارائه سرویس ۵G در چند شهر بزرگ این کشور می کند.

باندهای فرکانسی اورژانسی در اختیار اپراتورهای موبایل

این اپراتور از باندهای فرکانسی اورژانسی که توسط رگولاتوری این کشور در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گرفته است برای ارایه سرویس ۵G استفاده می کند. باندهای فرکانسی در اختیار MTN، شامل ۴۰ مگاهرتز در باند ۷۰۰/۸۰۰ MHz، ۵۰ مگاهرتز در باند ۲۶۰۰ MHz و ۵۰ مگاهرتز در باند ۳۵۰۰ MHz هستند.

ارایه سرویس تجاری ۵G با همکاری اریکسون

MTN در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که ارائه سرویس ۵G را با همکاری وندور اریکسون شروع کرده که شامل بخش های مختلف شبکه دسترسی رادیویی (RAN)، انتقال و هسته شبکه است.

حرکت در راستای برنامه تحول دیجیتال آفریقای جنوبی

ارائه سرویس ۵G در راستای برنامه سراسری تحول دیجیتال کشور آفریقای جنوبی ایجاد شده است که سبب ارتقای تجاری این کشور و رشد اقتصاد جامعه خواهد شد. در راستای رشد روند تحول دیجیتال بر اساس نیاز و تقاضای مشتریان و کسب و کارها، ارتقاء شبکه با همکاری اریکسون با سرعت بالایی انجام خواهد شد. راه اندازی ۵G سبب تسریع این تحول شده و با  ارائه سرویس دسترسی بی سیم ثابت (۵G FWA)، کیفیت بیشتر ، ظرفیت بالاتر و قابلیت اطمینان بهبودیافته برای متقاضیان تضمین می شود.

روند توسعه ۵G در ایران

روند توسعه ۵G در کشور از سال گذشته با ایجاد کمیته راهبری گذار به نسل پنجم ارتباطات رادیویی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با مشاوره و هدایت گروه علمی تحقیقاتی طیف آغاز شده است و طبق اعلام وزیر ارتباطات  ظرف یکی دو هفته آینده نمونه آزمایشی ۵G در مرکز مخابرات ایران رونمایی می‌شود و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. در همین راستا اپراتورهای موبایل نیز برنامه های خود جهت اجرای آزمایشی ۵G در نقاط مختلف را ارائه داده اند.

امیدواری بزرگ

با اجرای موفقیت آمیز پروژه های آزمایشی ۵G در ایران، فعالیت های برنامه ریزی شده در نقشه راه ۵G کشور سرعت بیشتری گرفته و بدین ترتیب می توان امیدوار بود که با همکاری اپراتورهای موبایل در سال آینده شبکه ۵G  در نقاط مختلف کشور ایجاد شده و سرویس های مختلف تجاری و صنعتی در بستر این شبکه به کسب و کارها و مشتریان گوناگون ارائه شود.

سیده نازنین موسوی