با توجه به گزارشات منتشر شده توسط مراجع معتبر همچون GSMA، انقلاب دیجیتالی ارزش زیادی را در اروپا ایجاد نموده است. به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، در سال ۲۰۱۸، فناوری‌های تلفن همراه و ارائه خدمات مبتنی بر آن، حدود ۳٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) اروپا را تشکیل داده است که این سهم، تقریباً ۵۸۰ میلیارد یورو از ارزش افزوده اقتصادی اروپا می‌باشد.

در بررسی‌های صورت گرفته توسط دبیرخانه ایران دیجیتال، با توجه به گزارشات منتشر شده توسط مراجع معتبر مخابراتی در جهان، کاربران به دلیلی افزایش راحتی، افزایش میزان اتصال و نیز انتخاب، تکنولوژی‌های دیجیتال را انتخاب می‌نمایند. دیجیتال‌سازی باعث شده است تا شرکت‌ها کارآمدتر شده و فرصت‌های جدیدی برای نوآوری محصولات و خدمات ایجاد شود. براساس فرصت‌های ایجاد شده از سوی دیجیتال‌سازی، دولت‌ها در حال حرکت به سمت رویکردهای دیجیتالی و استفاده از ابزارهای آن هستند.

شبکه‌های مخابراتی در مرکز توجه تجربه تحول دیجیتالی قرار دارند. اروپا دارای بالاترین نرخ اتصال به شبکه تلفن همراه در مقایسه با دیگر مناطق است. در اروپا، با آنکه بازار تلفن همراه به بلوغ رسیده است اما اپراتور می‌کوشند تا سطح کیفیت خدمات ارائه شده به کاربران را افزایش دهند. به عنوان یک صنعت، تلفن همراه، سنگ بنای اقتصاد است و ایجاد نوآوری و تحول در آن، باعث ایجاد فرصت‌های جدید در سایر حوزه‌ها می‌شود.

دبیرخانه ایران دیجیتال گزارش می‌دهد «سرمایه‌گذاری بر روی شبکه‌های گسترده، مجموعاً بیش از ۲۰ میلیارد یورو در سال بر روی مسائل اجتماعی و اقتصادی تأثیر می‌گذارد. زیرا کاربران به طور فزاینده به خدمات دیجیتال در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، امور مالی و ناوبری، روی می‌آورند. با توجه به این نکته، ارائه خدمات عمومی توسط شبکه‌های تلفن همراه به منظور بهبود حمل و نقل، اندازه گیری هوشمند، نظارت بر محیط زیست، شبکه های هوشمند و غیره می‌باشد.»

اپراتورهای مخابراتی اروپا، ضمن ابراز علاقه نسبت به انجام تحولات دیجیتالی، آنرا راهکاری برای انجام تحولات دیجیتالی در سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌دانند. اپراتورها اعلام نموده‌اند که انجام تحولات دیجیتالی در اپراتورهای مخابراتی، قابلیت اتصال را افزایش داده و به کارآمدتر نمودن صنایع کمک می‌کند.

دبیرخانه ایران دیجیتال، در بررسی‌های انجام داده در زمینه دیجیتال‌سازی اپراتورهای مخابراتی در اروپا، چالش‌های عمده موجود در دیجیتال‌سازی را نیز مورد بررسی قرار داده است. به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، با توجه به گزارشات منتشر شده در زمینه دیجیتال‌سازی در اروپا، عمده چالش‌های موجود در این زمینه به دو دسته زیرساخت شبکه و خدمات دیجیتال قابل تقسیم است.

در بخش زیرساخت، اپراتورها به دنبال ارائه شبکه‌ای همه جا حاضر برای ارائه هر نوع سرویس به کاربران و کسب و کارهای مختلف هستند. اپراتورها می‌کوشند تا با ارائه شبکه‌ای گسترده، قابلیت اتصال را در بخش‌های مختلف افزایش دهند. سیاست‌گذاری در اروپا، حمایت کامل را از سرمایه‌گذاری در شبکه انجام نمی‌دهد. از سویی دیگر، تحولات در راستای نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه، منابع مالی اپراتورها را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. چالش اصلی آن است که دولت‌ها چگونه انتظارات پوشش همگانی از راه دور را، حتی در صورت عدم وجود هیچ‌گونه توجیهی برای کسب و کار، در تمامی نقاط به وجود آورند.

چالش دیگر، ارائه خدمات دیجیتال و پیچیده‌تر شدن جوامع است. دیجیتال‌سازی و افزایش پیچیدگی، در برخی موارد، باعث آسیب‌پذیری بیشتر جامعه می‌شود. اینترنت، با تمامی مزایایی کهبه همراه دارد، به تسلط تجاری منجر می‌شود که ناشی از کنترل اطلاعات، سوء استفاده، تقلب و سایر جرائم اینترنتی است. کاربران، نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شخصی خود هستند، در حالی که ارائه‌دهندگان سرویس همیشه به نگرانی کاربران پاسخ نمی‌دهند. از سویی دیگر، ایجاد اختلال در دیجیتال‌سازی، تمامی بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تهدیدات، کل اکوسیستم دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دبیرخانه ایران دیجیتال، راه‌‌کارها و راه‌حل‌های انتخابی اپراتورها را نیز مورد بررسی قرار داده است و اعلام می‌کند: «براساس گزارشات منتشر شده توسط مراجع معتبر مخابراتی در جهان، اپراتورها، حفظ اعتماد کاربران در جهت موفقیت دیجیتال‌سازی، ضروری می‌دانند. به همین خاطر، اپراتورها به دنبال افزایش آگاهی کاربران در زمینه دیجیتال‌سازی و ارائه خدمات دیجیتال هستند.»