به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال و به نقل از پایگاه خبری توانیر ، محمدحسن متولی زاده در نشست وزیر نیرو با فعالان بخش خصوصی، با تأکید بر اینکه مجموعه توانیر به شکل جدی در پی برنامه های بهینه سازی مصرف است، گفت: تمهیدات این بخش با هزینه کمتر و زمان کوتاه تری به نتیجه خواهد رسید و به جهت اینکه سرعت بازگشت سرمایه در این بخش نیز کوتاه است طبیعتاً اشتغال زایی فراوانی نیز ایجاد می کند.
وی با تأکید بر اینکه بهینه سازی مصرف موجب کاهش بار پیک شب در کشور شده است، ادامه داد: تا پیش از این عمده مصرف پیک شب ما مربوط به سیستم های روشنایی بوده است که صنعت برق توانسته است با توزیع ۲۰۰ میلیون لامپ کم مصرف حدود دو هزار مگاوات از بار شبکه بکاهد.
مدیرعامل توانیر با تأکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد بار تابستان مربوط به سیستم های سرمایشی است، ادامه داد: این رقم سالیانه با شیب تندی در حال افزایش است به طوری که در هر سال حدود ۸۵۰ هزار کولر گازی در کشور ما اضافه می شود و همین اقلام نزدیک به دو هزار مگاوات به بار شبکه برق کشورمان در تابستان اضافه می کند.
متولی زاده خاطرنشان کرد: اگر به بهینه سازی مصرف توجه نداشته باشیم طبیعتاً باید به شکل مستمر هزینه های هنگفتی برای افزایش تولید برق داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای این چنینی را که با بهینه سازی قابل کنترل خواهد بود را تأمین کنیم.
وی اضافه کرد: در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی توانیر برای ارائه پاداش به بخش صنایع و کشاورزان برای جابجایی بار مصرف برق آن ها اختصاص داده ایم و برنامه های ما برای مدیریت بار به شکل ویژه ای ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل توانیر با اشاره به منابع محدودی که در حوزه تجدیدپذیرها وجود دارد، گفت: ما نباید خود را به منابع باریک عوارض برق محدود کنیم چرا که منابع این بخش محدود است و تنها می تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند. بنابراین در این زمینه بایستی سایر منابع از جمله منابع حاصل از محل سوخت صرفه جویی به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد.