به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، یکی از موارد مطرح در تخصیص باند فرکانسی به سرویس‌های نسل پنجم تلفن همراه، استفاده از فرکانس‌های باند C است.

در طرح تخصیص فرکانس مطرح شده در اروپا و آمریکا برای ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه، فرکانس‌های پایین باند C برای برنامه‌ها و سرویس‌های نسل پنجم در نظر گرفته شده است. این دسته از فرکانس‌ها، امکان ارائه سرویس‌های ۵G با پهنای باند بیشتر نسبت به سایر فرکانس‌های متعارف تلفن همراه را امکان‌پذیر می‌کند و از سویی دیگر، فرکانس‌های باند C به عنوان لینک فروسو(Downlink) ماهواره‌های در ایستگاه‌های زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرکانس‌های باند C برای ارائه خدمات و پوشش‌ مناطق قاره‌ای به سرویس‌های ماهواره‌ای ثابت(fixed satellite services) اختصاص داده شده است. این تخصیص فرکانس، در ایالت متحده آمریکا، باندهای ۳٫۷ گیگاهرتز تا ۴٫۲ گیگاهرتز و در اروپا، باندهای فرکانسی ۳٫۴ گیگاهرتز تا ۴٫۲ گیگاهتز را شامل می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به بررسی‌های انجام شده، فرکانس‌های باند C برای ارائه خدمات مخابراتی و پخش همگانی در مناطق روستایی، دریایی و یا مناطقی که دسترسی به زیرساخت‌های زمینی وجود ندارد، بسیار مناسب است. یکی دیگر از مزایای فرکانس‌های باند C، حساسیت کمتر نسبت به باران و هوای بارنی است، که شرایط مناسبی را برای ارائه لینک‌های پایدار در محیط‌های گرمسیری فراهم می‌کند.

از سویی دیگر، باند C برای ارائه خدمات مخابراتی در شرایط اضطراری و زمان بحران مناسب هستند و بیشترین کاربرد را در بازیابی سرویس‌های مخابراتی دارند. با این حال، اشتراک‌گذاری فرکانس‌های مشابه، با سایر طیف‌ها در ارائه خدمات، تداخل ایجاد می‌کند. این تداخلات در Downlink می‌تواند باعث به اشباع رفتن Low Noise Block )LNB) شود. در این حالت، نمی‌توان از فیلتر در سیستم‌های ثابت و سیار استفاده نمود. با توجه به فاصله ۳۶۰۰۰ کیلومتری بین ایستگاه زمینی و مدار ماهواره، سیگنال دریافتی بسیار ضعیف است و با ایجاد تداخل در آن از سوی فرستنده زمینی، دیگر قابل تشخیص نخواهد بود. به همین خاطر، نظارت و ارائه محدودیت‌های قانونی از سوی رگولاتوری برای استفاده از این باند فرکانسی توسط اپراتورهای مخابراتی لازم خواهد بود.

برای ایجاد اطمینان از همزیستی بدون مشکل بین سرویس‌های ۵G و ماهواره‌ای در باند C، باید سناریوهای مختلف تداخل در سطح سیستم و تجهیزات برای شناسایی محدودیت‌های عملکرد، مورد آزمایش قرار گیرد. با استفاده از این آزمایشات، می‌توان به تنظیمات و مقادیر قدرت تابش ایستگاه‌ها(equivalent isotropic radiated power) در ایستگاه‌های همسایه را تعریف نمود.