بازی ابری به عنوان بهترین کاربرد G5 در خدمات B2C مورد توجه اپراتورهای جهان قرار گرفته است و هریک از اپراتورهای جهان به دنبال بستن قرارداد با کمپانی‌های بازی‌ ابری هستند، بازی‌هایی که در فضای ابری ساپورت می‌شوند. منظور از بازی‌های ابری در این گزارش، صرفا بازی‌هایی است که کاربر برای انجام آن نیاز به حافظه بیشتر و کنسول‌ها وسیستم‌های قوی دارد، درحالیکه در این روش سعی شده است کل ویدئوی یک بازی در سرورهای ابری پردازش و ذخیره شود و در عین حال به دسته بازی و موبایل هوشمند کاربر استریم شود. تجربه ورود اپراتورهای موبایل در این حوزه پر اهمیت بوده است. به عنوان مثال اپراتور BT به تازگی قرادادی را با کمپانی بازی ابری Stadia بر قرار کرده است که این کمپانی بازی ابری متعلق به شرکت گوگل است. بیزینسی که گوگل در این حوزه در پیش رو دارد یک بیزینس B2B2C با بازی سازها است. در واقع Stadia یک پلتفرم بازی ابری است که از زیرساخت‌های ابر گوگل برای پشتیبانی این پلتفرم استفاده می‌شود و در عین حال رابطه با بازی‌سازان تحت همین پلتفرم برقرار می‌شود. بازی‌سازان می‌توانند بازی‌های مهیج و حرفه‌ای خود را تحت این پلتفرم بالا بیاورند و به دست گیمرها برسانند.

اپراتور BT به طور مداوم به دنبال ارائه هیجان انگیز ترین محصولات و تجربیات به مشتریان خود است و با همکاری با Google در Stadia، در نظر دارد محدودیت‌های گیمرها را بر طرف کند. BT همچنین در سریع‌ترین شبکه‌‌های ۴Gو۵G و فیبر بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده است و خدمات پهن باند خانگیBT، بهترین همراهی برای کسانی است که می‌خواهند از این پلتفرم برای انجام بازی‌های نوآورانه و قوی استفاده کنند.

همکاری بین BT و Google باعث شده است سرویس پهن باند پرسرعت در بیش از ۸۰٪ انگلستان موجود باشد و سرعت آنها ۶ برابر سریع تر از پهن باند استاندارد انگلستان است. در حال حاضر اپراتورهای دیگری هم به دنبال پیاده‌سازی این بازی هستند، که اپراتور اتصالات با همکاری با شرکت فرانسوی Gamestream به تازگی وارد این بازار شده است. اپراتور Orange شرکت G-cluster بازی ابری ژاپنی را خریده است و روی شبکه ۴G و فیبر پر سرعت این سرویس را ارائه می‌دهد. و قصد دارد به زودی روی شبکه ۵G ارائه کند. اپراتور SK-Telecom در ۲۰۱۹ با شرکت ماکروسافت برای ارائه بازی ابری در بستر ۵G پارتنر شده است. اپراتور وودافون با روش پارتنرشیپ  با شرکت Ubitus و استفاده از پلتفرم این شرکت، روی شبکه ۵G  بازی ابری را به تازگی اجرا کرده است. لازم به ذکر است در حال حاضر بازار این سرویس یک بازار چن صد میلیون دلاری است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که در ایران با درآمدی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از صنعت گیم، بازی ابری می‌تواند یک فرصت بلقوه باشد و با توسعه زیرساخت‌های ابری و همکاری اپراتورها با شرکت‌های ابری و بازی‌سازان خلاق ایرانی، شاهد توسعه صنعت گیم در ایران باشیم.

مهتاب موسوی‌پور