در دنیای مخابرات کنونی که تمرکز کشورها و شرکت‌های پیشرو مخابرات به پیاده‌سازی نسل پنجم شبکه بی‌سیم منعطف شده‌است. شرکت هوآوی یکی از محرک‌های پیاده سازی نسل پنج که محصولات خود را نیز تا حد خوبی توسعه داده و بصورت آزمایش نیز پیاده سازی کرده است، از شروع تحقیقات خود بر روی تکنولوژی نسل ششم تکنولوژی بی‌سیم در آزمایشگاه خود در اوتاوا کانادا با همکاری بیش از ۱۳ دانشگاه مطرح خبر داد. تکنولوژی نسل ششم که با هدف بهبود نقاط ضعف و محدودیت‌های نسل پنجم از جمله هزینه پیاده‌سازی قرار است بعد از نسل کنونی معرفی گردد.

با بررسی اخبار چند ماه اخیر، هوآوی تنها محرک این تکنولوژی نبوده و از مدت‌ها قبل ایده‌هایی در مورد کار برروی این نسل جذاب مطرح شده‌است. آوریل ۲۰۱۹، دانشگاه Oulu فنلاند پروژه‌ای هشت‌ساله[۱] را جهت تحقیق و توسعه این تکنولوژی تعریف کرده‌است. ژوئن ۲۰۱۹، Virginia Tech نیز تحقیقات خود را بر روی تکنولوژی نسل ششم شروع کرده  و پیش‌بینی می‌کند که در بازه‌ای پنج ساله، نسل پنجم کاملا پیاده‌سازی شده و نگاه‌ها به سمت پیاده‌سازی نسل ششم عوض ‌شود. شرکت سامسونگ نیز از ماه‌ها قبل تحقیقات خود را برای توسعه نسل ششم در آزمایشگاه مرکزی خود در سئول کره‌ جنوبی آغاز کرده است. شرکت ال‌جی نیز از سرمایه‌گذاران این‌حوزه که ژانویه ۲۰۱۹ آزمایشگاه نسل ششم خود را برای تحقیق و توسعه این نسل تاسیس کرده و در تلاش است برنامه‌ای چندساله جهت توسعه این تکنولوژی تبیین نماید.

با وجود اقدامات شکل‌گرفته از سمت شرکت‌های مخابراتی مهمی از جمله هوآوی و همکاری با نهادهای علمی همچون دانشگاه‌ها و روند پیاده‌سازی نسل پنجم، انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی امکان پیاده‌سازی آن وجود داشته باشد.

[۱] ۶Genesis