حج یکی از مهم‌ترین اعمال دین اسلام است که هر ساله مسلمانان سراسر جهان در یک دوره خاص در شهر مکه گرد هم آمده و مناسک آن را به جا می‌آورند. در راستای رفاه و آسایش ببیشتر زائران در طول مراسم حج، کشور عربستان طرح پایلوت حج هوشمند در مراسم حج امسال را اجرایی کرده است. این طرح ابتکاری با هدف ارائه خدمات نوآورانه به زائران از طریق سیستم عامل ها و برنامه های دیجیتالی مختلف شامل لیستی از برنامه های کلیدی تعاملی که به معرفی دقیق اعمال حج در مکان های مقدس است، معرفی شده است.

روند اجرایی این پایلوت به این صورت است که به محض ورود زائران ، برنامه های هوشمندانه‌ای که از تکنولوژی های AI ، اینترنت اشیاء و ۵G استفاده می‌کنند، در اختیار آنان قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار مراقبت‌های پزشکی هوشمند در اختیار زائران قرار گرفته و موقعیت آن ها در مکان های شلوغ مشخص می شود.

یکی از کاربردهای ۵G که در حج امسال رونمایی شده است ، استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت جمعیت با تجزیه و تحلیل عکس ها و فیلم ها ، سرویس های حمل و نقل گروه بندی شده و تسهیل ارتباطات بین بخش های مختلف دولتی است. علاوه بر این ، از شبکه ۵G نیز برای پشتیبانی از Wi-Fi ، هولوگرام و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده است.

در راستای ارائه سرویس های مخابراتی مناسب وزارت ارتباطات کشور عربستان اقدام به تقویت شبکه ارتباطی خود نموده است به طوری که از ۱۳۳۰۰ دکل مخابراتی که ۳۷ دکل آن برای ۵G است، استفاده نموده است. به علاوه میزان پهنای باند مورد نیاز در زمان حج را تا ۱۴۰ درصد افزایش داده و ۵۴۰۰ نقطه دسترسی  Wi-Fi را نیز در راستای برآورده کردن نیاز بیشتر زائران به سیستم های ارتباطی قرار داده است. در مراسم حج امسال بیش از ۷٫۴ میلیون زائر و مجاور از شبکه های مخابراتی سرویس گرفته‌اند.