گفتگو با سیامک حسین خلج، معاون دیسپچینگ، ارتباطات و فناوری اطلاعات موننکو

  • وضعیت بازار IoT در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

حدود ۳ سال گذشته که موضوع اینترنت اشیاء در ایران مطرح شد بسرعت مورد استقبال محافل و مجامع علمی صنعت ICT قرار گرفت و بیشترین توجه را در بین دیگر تکنولوژی های مطرح به خود اختصاص داد ولی متاسفانه این تب و تاب در سالهای بعد جای خود را به دیگر ابزارها و تکنولوژی ها داد و فرصت توسعه مفهومی در دیگر صنایع را نیافت ولی با ایجاد همان موج اول شرکت‌های متعددی در ایران به ارائه محصولات در این حوزه روی آورده و برخی از شرکت‌ها نیز بعنوان نمایندگی شرکت‌های معتبر خارجی ظاهر شدند . در این میان شرکت‌های کوچک با ماهیت استارت آپی نیز تشکیل شد که بصورت محصول محور در این حوزه فعال شده و خروجی‌هایی نیز داشتند. در دانشگاه‌های مطرح فنی کشور نیز آزمایشگاه‌ها اینترنت اشیاء تشکیل شده که اکثراً به پیاده‌سازی برخی تکنولوژی‌های این حوزه می‌پردازند و بعضاً قراردادهای کوچکی را نیز با برخی سازمان‌ها منعقد کرده اند.

بنظر بنده صنایع ما پتانسیل بسیار خوبی برای بکارگیری اینترنت اشیاء در کشور دارند ولی توسعه بازار این فناوری به صنایع مختلف نیازمند در نظر گرفتن چند نکته زیر است:

 

  • شناخت کامل نیازها ، الزامات و استانداردهای مخابراتی صنایع و تطبیق محصولات با چارچوبهای فنی صنایع مختلف بدین دلیل که صنعت حاضر به پذیرش محصولی خارج از استانداردهای جهانی و الزامات فنی خود نمی باشد.
  • از بین بردن نگرانی های امنیتی از جمله حملات سایبری و نفوذ به سیستم جهت اختلال در عملکرد واحدهای صنعتی.
  • تهیه مدلهای مالی جهت توجیه اقتصادی صنایع در بکارگیری اینترنت اشیاء. لازم بذکر است بدلیل سهم اندک تجهیزات مخابراتی از کل دارایی صنایع کاهش هزینه زیرساختهای ارتباطی مورد توجه قرار نخواهد گرفت و بایست تهیه مدل با رویکرد افزایش بهروری و درآمد مد نظر قرار گیرد.
  • تصویب قوانین و دستور العملهای رگولاتوری در زمینه اینترنت اشیاء و تهیه مدلهای حقوقی برای رفع نگرانی صنایع در واگذاری داده ها به شرکتهای دیگر.
  • ممارست در شناساندن و مطرح کردن مزایا و کاربردهای وسیع اینترنت اشیاء به صاحبان صنعت که کنفرانس اینترنت اشیا(IoTex) یکی از نمونه های بسیار خوب و قابل تقدیر در این رابطه بشمار می آید.

 

  • اقدامات شرکت (سازمان) شما در حوزه IoT در یکسال گذشته و برنامه شما در یکسال آینده چیست؟

 

شرکت موننکو ایران از پیشگامان بکارگیری اینترنت اشیاء در ایران بشمار می رود بگونه ای که بعنوان مشاور طرح اندازه گیری هوشمند برق ایران نسبت به بکارگیری این دانش در جمع آوری اطلاعات کنتورهای خانگی اقدام نموده و همچنین طراحی سیستم آبیاری هوشمند شهرک هوشمند کاریز لند ایران را نیز در دست اقدام داشته است.

همچنین با توجه به شناخت عمیق موننکو از نیازمندیهای صنایع مختلف از جمله برق، نفت و گاز ، پتروشیمی و پالایشگاهها، معادن ، ریلی و حمل و نقل ، بنادر و … بدلیل سابقه ۴۴ ساله در نقش مشاور و طراح با داشتن دانش هوشمند سازی، بکارگیری اینترنت اشیا را در قالب عنوان انقلاب صنعتی چهارم ( Industry 4.0) در برنامه های خود قرار داده است.

 

  •  تاثیری که توسعه خدمات IoT می تواند درشرایط اقتصادی فعلی کشور به ویژه در شرایط تحریم داشته باشد، چیست؟

با توجه به حضور متخصصین جوان در کشور و دانش بسیار خوب در زمینه اینترنت اشیاء و ساختارهای این تکنولوژی قابلیت بالایی برای بومی سازی این فناوری در داخل کشور وجود دارد که این باعث ایجاد مشاغل تخصصی و رونق اقتصادی کشور خواهد شد. همچنین با گسترش بکارگیری اینترنت اشیا شاهد تحول دیجیتال در زندگی عامه مردم و صنایع مختلف خواهیم بود که منجر به رونق کسب و کارها و افزایش بهره وری شده و رشد تولید ناخالص ملی را به ارمغان خواهد آورد.

 

  •   برگزاری کنفرانس IoTex توسط فروم چه تاثیری در توسعه بازار IoT در کشور می تواند داشت باشد؟

اصولاً برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه ها در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید تأثیر قابل توجهی در شناسایی روندهای جدید توسعه فناوری در دنیا، معرفی فعالیت‌های صورت گرفته توسط سازمان‌ها و شرکت‌های فعال و همچنین معرفی محصولات تولیدی شرکت‌ها دارد. ادامه برگزاری دوره‌های آتی کنفرانس IoTex قطعاً کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.
گرچه در دوره های اول و دوم IoTex شرکت‌ها با آمادگی لازم حضور نداشتند ولی هم اکنون شاهد اثرات مثبت و رونق این کنفرانس بعنوان محفل جدی صاحبان صنایع ، محققین ، تولید کنندگان و استفاده کنندگان اینترنت اشیا کشور هستیم.

برگزاری کارگاه‌هایی آموزشی برای انتقال و عرضه تجربیات شرکتهای فعال در زمینه اینتر نت اشیاء و مشارکت شرکتهای مطرح از دیگر کشورها در کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن می تواند این گردهمایی را مفید تر و پربار تر نماید.

سیامک  حسین خلج در هفته دیجیتال ایران در سمینار راهکارهای هوشمندسازی انرژی به سخنرانی خواهد پرداخت. جهت ثبت نام در این سمینار به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

http://bit.ly/2QjdObg