اپراتور KDDI ژاپن که یکی از اپراتورهای پیشرو در ارائه سرویس ۵G در دنیا است اقدام به اجرای پروژه آزمایشی بخش بندی شبکه (network slicing) در بستر ۵G و با همکاری کمپانی سامسونگ کرده است.

Network Slicing

تکنیک بخش بندی شبکه، ساختار مجازی سازی شده‌ای از شبکه موبایل است که سبب افزایش انعطاف پذیری در شبکه با استفاده از بخش بندی زیرساخت شبکه به بخش‌های مجازی شده و بدین ترتیب با استفاده از یک زیر ساخت مشترک می توان سرویس هایی با نیازمندی های متفاوتی ارائه کرد.

نحوه اجرای این پروژه آزمایشی

کمپانی سامسونگ اعلام کرده است که اجرای این پروژه آزمایشی در فضای آزمایشگاهی که از کنترلر هوشمند RAN به همراه گوشی هوشمند، ایستگاه مخابراتی ۵G و تجهیزات هسته مستقل (standalone)  5Gاجرایی شده است.

افزایش توانمندی اپراتورها با تکنیک بخش‌بندی شبکه

انتظار می رود که تکنیک بخش بندی شبکه سبب افزایش توانمندی اپراتورها در ارائه سرویس هایی مانند اتومبیل های خودکار، بازی های ابری، پروژه های اینترنت اشیا صنعتی و … شود. این امر با استفاده از تاخیر پایین و قابلیت اطمینان بالایی که این سرویس فراهم می کند، ممکن خواهد شد. علاوه بر این، این تکنیک سبب افزایش سرعت برای سرویس های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و سرویس های زنده ویدئویی با رزولوشن بسیار بالا خواهد شد.

نتیجه پروژه اپراتور ژاپنی

این پروژه  آزمایشی نشان داده است که کاربران می توانند بین شبکه مجازی بسیار پر سرعت و شبکه با تاخیر بسیار کم بدون اینکه کیفیت اتصال برای برخی خدمات خاص به خطر بیفتد جا به جا شوند.

برنامه های آتی این اپراتور و سامسونگ

در ادامه اپراتور KDDI و سامسونگ برنامه‌هایی در راستای ارائه استانداردهای بین المللی برای تکنولوژی‌هایی که در تست پروژه بخش بندی ۵G تایید شده است، دارند. KDDI سرویس ۵G خود را از ماه مارچ پیاده سازی کرده است و مهم ترین مشتری تجیهزات مخابراتی سامسونگ است.

سیده نازنین موسوی