اپراتور وودافون و شرکت برق انگلیس که بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور است، اولین آزمایش جهانی خود را برای اتصال بخش‌هایی از شبکه برق انگلیس به شبکه پرسرعت ۵G اجرا کردند.  در این پروژه درون تمام پست‌های برق شهری سنسورهایی نصب شده است و کامپیوترهایی قرار داده شده است که می تواند به صورت لحظه ای و تحت شبکه ارتباطی ۵G با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کارایی عملیاتی را در ایجاد منابع گسترده تجدید پذیر و تکنولوژی‌های جدیدی چون ماشین‌های برقی و متصل افزایش دهند. لازم به ذکر است این پروژه توسط Ofgem طراحی شده است. همچنین کارشناسان صنعت از جمله جنرال الکتریک، دانشگاه Strathclyde ،ABB و زیمنس راه حل‌های نرم افزاری را در شبکه برق هوشمند توسعه می‌دهند تا هر پست برق بتواند پیکربندی شبکه را به طور خودکار در جهت عملکرد کارآمدتر تغییر دهد و مسئولیت توسعه زیرساخت IT بر عهده بازیگران نام برده است. در واقع یعنی آنها قادر خواهند بود به صورت پویا و در لحظه به تغییرات در شبکه برق یا نیازهای آینده ناشی از تغییر مقیاس در انرژی تجدیدپذیر و منابع پشتیبان خودروهای برقی پاسخ دهند.

شبکه‌های برق انگلیس طی ده سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر حجم انرژی پاک مانند باد و خورشید بوده است و از  تعداد انگشت شمار ژنراتورهای بزرگ و متمرکز در سال ۱۹۹۰ در حال حاضر به بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده است. این شامل پنل‌های خورشیدی خانگی تا مزارع بادی تجاری بزرگ است. در واقع شبکه هوشمند می‌تواند ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر را سریع‌تر کند و در نتیجه در کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار باشد. اگر این پروژه در سطح انگلیس در مقیاس بزرگ بهره‌برداری شود، می تواند سبب کاهش  63،۷۰۲ تن گاز Co2 تا سال ۲۰۵۰ شود.

در این پروژه پست‌های برق هوشمند که وظیفه مدیریت شبکه برق را بر عهده دارند تحت یک Slice اختصاصی با امنیت بالا شبکه ۵G مستقل وودافون به صورت لحظه ای با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

پس از اتصال پست‌های برق با استفاده از ۵G هر پست می تواند میلیون‌ها نقطه داده را تجزیه و تحلیل کرده و شبکه را برای عملکرد کارآمدتر مدیریت کند. در واقع این یکی از پروژه‌های صنعتی Network Slicing است که اگر در سطح تجاری پیاده سازی شود می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف، انعطاف پذیری و قابلیت مقیاس پذیری شبکه برق را در شرایط اضطراری بیشتر کند و با همکاری اپراتور ۵G و واحدهای صنعتی شاهد شکل گیری یک اکوسیستم هوشمند باشیم.

اپراتور پیشرو وودافون جزو اولین اپراتورهایی است که به دنبال Usecase برای پیاده سازی Network Slicing است و تشکیل شبکه برق هوشمند تماما متصل یکی از مهم‌ترین اهداف اپراتور در دنیا است.

سیده مهتاب موسوی‌پور