چندین سال است که اتحادیه اروپا در قالب طرحی جامع برنامه‌ی توسعه و ارتقای فیبر نوری را پیاده‌سازی می‌کند. در ادامه‌ی تحقق این برنامه برای ۳۹ کشور اتحادیه اروپا برآوردی از وضعیت توسعه فیبر نوری تا سال ۲۰۲۶ انجام شده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

طبق برآوردها و پیش‌بینی‌ها،  طرحی برای گسترش FTTH/B وجود دارد که در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و انگلستان حدود ۱۹۷ میلیون خانه در سال ۲۰۲۶ در مقایسه با ۱۱۸ میلیون خانه در سال جاری را پوشش می‌دهد که نشان‌دهنده‌ی رشد ۶۷ درصدی است. این عدد برای ۳۹ کشور اتحادیه اروپا عددی معادل ۳۰۲ میلیون خانه است. آلمان، انگلستان، هلند و ایتالیا در این زمینه بیشترین رشد قابل توجه را تجربه می‌کنند. طبق پیش‌بینی‌ها، تعداد مشترکین در سال ۲۰۲۶ برای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و انگلستان به ۱۳۵ میلیون نفر و برای ۳۹ کشور اتحادیه اروپا به ۱۹۷ میلیون نفر خواهد رسید. برآوردها همچنین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۶، نرخ جذب مشترکین FTTH/B برای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و انگلستان کمی بالاتر (۶۸،۷%) نسبت به ۳۹ کشور اتحادیه اروپا (۶۵،۳%) خواهد بود.

عوامل متعددی در گسترش پیاده‌سازی شبکه‌ها در این کشورها نقش داشته‌اند. بحران همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به تقاضای روزافزون و افزایش ترافیک داده شد، که در پی آن سرمایه‌گذاران خصوصی را مجاب کرد که حمایت خود را از پروژه‌های اجرایی به سمت پیاده‌سازی FTTH/B برای حمایت از افزایش ترافیک جاری سوق دهند. همچنین ادامه یافتن این روند رو به رشد اپراتورها را تشویق می‌کند به سمت راه‌حل‌های FTTH حرکت کنند و خدمات جدیدی را ارائه دهند در حالی که همزمان بتوانند به چالش پایداری اتصالات کمک کنند. علاوه بر این، عوامل دیگری وجود دارد که به گسترش پیاده‌سازی این شبکه و تسریع اتصال کامل فیبری در همه کشورهای اروپایی منجر می‌شود از جمله راه‌اندازی برنامه‌های ملی (تقویت زیرساخت‌ها و دیجیتال‌سازی) و اهداف جدید دیجیتالی اروپا برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰٫ با وجود زیرساخت‌های موجود، شورای FTTH اروپا معتقد است که هنوز راه زیادی برای رسیدن به یک جامعه کاملاً دیجیتالی وجود دارد. آن‌ها معتقدندکه در پذیرش و شکل‌گیری تحول دیجیتالی اروپا تا سال ۲۰۳۰، جذب مشترکین چالش مهمی است که نیاز به حمایت سیاست‌گذاران در این زمینه دارد که بتوانند شرایط لازم را فراهم کنند تا کاربران نهایی از تمامی امکانات جدید که اتصالات کامل فیبری ارائه می‌دهند بهره‌مند شوند.

اهمیت گسترش فیبر نوری بر همگان مشهود است و کشورهای زیادی که با حجم وسیعی از تقاضا رو به رو هستند به توسعه شبکه فیبر نوری خود با سرعت ادامه داده‌اند. اما ایران کشوری است که در زمینه گسترش فیبر نوری وضعیت چندان مطلوبی ندارد. عدم گسترش مناسب زیرساخت فیبر نوری در کشور باعث شده است فناوری‌های دیگر پهن‌باند برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون مخصوصا در زمان همه‌گیری کرونا تحت فشار قرار گیرند و تا آینده‌ای نه چندان دور با ادامه یافتن شرایط فعلی شاهد حجم وسیعی از تقاضاهای پاسخ نیافته‌ی مشترکین باشیم. لازم به ذکر است در ایران تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۰، ۱۷۰۴۸۴ مشترک فیبر نوری حضوردارند. در واقع ضریب نفوذ این فناوری در میان فناوری‌های پهن باند ثابت ۱٫۶۳% و در میان فناوری‌های پهن‌باند ثابت و سیار تنها %۰٫۱۸ است.

فاطمه بختیاری