اپراتور آلمانی Deutsche Telekom) DT) که از طریق شرکت زیرمجموعه خود، Telekom Deutschland، خدمات مخابراتی ثابت و موبایل را در آلمان ارائه می دهد اعلام کرده است که میزان پوشش جمعیتی شبکه ۵G خود در آلمان را به حدود ۱۶ میلیون نفر افزایش داده است.

پوشش ۴۰ میلیونی شبکه ۵G

این شرکت هم اکنون در بیش از ۱۰۰۰ سایت (شامل مناطق شهری، روستایی و مکان‌های اجتماعی مانند مراکز خرید و ورزشگاه‌ها) از طریق بیش از ۱۲،۰۰۰ آنتن پوشش شبکه ۵G خود را تأمین می‌کند و تا اواسط ماه ژوئیه قرار است این پوشش به حدود ۴۰ میلیون نفر (نیمی از جمعیت آلمان) افزایش یابد.

استفاده مشترک از طیف فرکانسی دو استاندارد متفاوت

این روند رشد افزایش پوشش شبکه برای Telekom با استفاده از ظرفیت ۱۵ مگاهرتزی که در باند ۲۱۰۰ مگاهرتز برای توسعه ظرفیت ۵G در آلمان اختصاص یافته است تسریع شده است. حدود ۵ مگاهرتز از این باند پیشتر برای شبکه ۳G در آلمان استفاده می‌شده است و ۱۰ مگاهرتز دیگر نیز برای توسعه ۵G تخلیه شده است. با این حال با استفاده از فناوری‌های اشتراک‌گذاری پویای طیف (DSS) در حال حاضر این امکان وجود دارد تا دو استاندارد متفاوت مخابراتی (مانند LTE و ۵G) امکان استفاده مشترک از طیف فرکانسی را داشته باشند.

تجربه سرعت ۲۲۵مگابیتی در مناطق روستایی با شبکه ۵G

Telekom ادعا می‌کند که کاربران شبکه ۵G این شرکت می‌توانند در مناطق روستایی سرعت حداکثر ۲۲۵ مگابیت در ثانیه را تجربه کنند، در حالی که در مناطق شهری بیشینه سرعت حدود ۸۰۰ مگابیت در ثانیه است. همچنین در شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین و کلن، آنتن‌های ۵G فعال در باند ۶/۳ گیگاهرتز قادرند از مخابره داده با نرخ حداکثر تا ۱ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کنند.

حسین صفی