اپراتور سوئدی Telia در حوزه اینترنت اشیاء با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه از اپراتورهای پیشگام جهان است.

ارایه سرویس های هوشمند توسط اپراتور Telia 

این اپراتور یک پلتفرم یکپارچه ایجاد کرده است که در آن با کمک پارتنرهای خود سرویس‌های جدید را در حوزه شهر هوشمند، انرژی هوشمند، مدیریت پسماند، سلامت هوشمند ارائه می‌کند.

سرویس Crowd insight

یکی از سرویس‌های جذاب این اپراتور که به دنیای آنالیز داده‌ها مرتبط است، سرویس  Crowd insight است که داده‌های رفت و آمد کاربران را که به وسیله دیوایس‌هایشان مشخص می‌شود تجزیه و تحلیل می‌کنند و در اختیار بیزینس‌هایی قرار می دهند که با مساله آنالیز داده ازدحام کاربران سرو کار دارند و در صورتی که بتوانند تحلیل مناسبی روی داده‌های کاربران داشته باشند می‌توانند سرویس‌های جدید و حتی منحصر به فرد را با سرعت بیشتری وارد بازار کنند.

این سرویس در ۵ بخش شهری، حمل و نقل عمومی، همایش‌ها و اتفاقات خاص، توریست، خرده فروشی به بیزینس‎های مختلف ارائه می‌شود. این داده‌ها می‌تواند شامل مواردی چون  “بیشتر مسافرت مردم به چه نقاطی است و از کجا انجام می شود؟ جمعیت یک شهر در رویدادهای بزرگ سال در چه مسیرهایی حرکت می‌کنند؟ بازدید کنندگان خارج از کشور از کجا می‌آیند و در کدام نقاط شهری بیشتر رفت و آمد دارند و چگونه می توان آن‌ها را بیشتر جذب کرد” است.

سرویسی که موجب کاهش ترافیک شد

سرویس iot در فروشگاه ها

 لازم به ذکر است این سرویس به کاهش ترافیک شهری هم بسیار کمک کرده است. مثلا در فنلاند تحلیل داده‌های رفت و آمد مردم بین دو شهر هلسینکی و اسپو نشان داد که تراکم جمعیت در این مسیر زیاد است و می‌توان یک خط مترو جدید راه اندازی کرد. سرویس Crowd insight سبب شد ۸ درصد از ترافیک شهری کاهش پیدا کند. یا در بیزینس‌های خرده فروشی این سرویس اپراتور کمک کرده است تا داده‌های مهمی در اختیار فروشگاه‌ های فیزیکی قرار بگیرد. مثلا چند نفر در یک زمان معین از یک مکان معین در فروشگاه عبور می‌کنند؟ جمعیت آنها چقدر است و چه تعداد از آن‌ها می توانند مشتری بالقوه باشند؟ وقتی مشتریان وارد فروشگاه شما می‌شوند چه کار می‌کنند؟ سرویس Crowd insight بینش‌های عملی را در مسیر برنامه‌ریزی‌های درست و  تصمیمات تجاری شما ارائه می‌دهد.

داده نفت⸲ دنیای دیجیتال

در نهایت باید این موضوع مهم را مطرح کرد که داده‌ها نفت دنیای دیجیتال آینده اند و در صورتی که هر بیزینسی قبل از ایجاد شدن بتواند به بینش‌های عملی از داده‌های واقعی دست پیدا کند، می‌تواند تصمیمات صحیح‌تر با ریسک کمتر اتخاذ کند و بهینه گام بردارد، همچنین سرمایه بیشتری را از آن خود کند.

مهتاب موسوی پور