طبق گزارشات اخیر، ژاپن برنامه ریزی استراتژی جامع خود را برای تکنولوژی (۶G) “G-post5” آغاز کرده است که پیش‌بینی شده است سرعت ارتباطی آن بیش از ۱۰ برابر ۵G خواهد بود و قرار است تا ۲۰۳۰ راه اندازی شود.

در این گزارش عنوان شده است که چین، کره جنوبی و فنلاند نیز در این بخش، تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری را آغاز کرده اند، اما ژاپن در استفاده از فناوری ۵G به طرز عجیبی نسبت به رقبا کند عمل کرده است و می‌خواهد ضعف خود را در این زمینه با افزایش سرعت در مسیر۶G  جبران کند.

وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن در ژانویه ۲۰۲۰، یک جامعه تحقیقاتی دولتی و غیرنظامی را تحت مدیریت دانشگاه توکیو گوشینجین و زیر نظر مستقیم وزیر ارتبطات تاکائو سانا تشکیل خواهد داد.

به علاوه، از افراد NTT و توشیبا نیز دعوت می‌شود تا در ماه ژوئن در مورد اهداف عملکردی ۶G و پشتیبانی از آن صحبت کنند. لذا دولت توسعه فناوری ۶G را ارتقا خواهد داد.

در واقع به دلیل توسعه ۵G در دنیا و تمایل مردم برای خرید گوشی‌های با قابلیت ساپورت سرعت اینترنت بالاتر و کیفیت بهتر، این علاقه‌مندی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد تا هرچه سریعتر به فکر پیاده‌سازی نسل ششم شبکه سلولی باشند.

در این راستا، کمپانی خدمات سرمایه گذاری و بانکی مستقر در آمریکا، گلدمن ساکس، پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند ۵G پنج گرمی در سطح جهان توزیع خواهد شد. ارزش پیش بینی شده جدید حدود ۲۰ برابر بیشتر از رقم فروش سال ۲۰۱۹ است. طبق برآوردها، حدود ۱ میلیون ایستگاه پایه ۵Gجدید در چین در سال ۲۰۲۰ وجود دارد. در حالیکه این بالاتر از عدد ۶۰۰۰۰۰ پیش بینی شده توسط گلدمن ساکس است. علاوه بر این، سازنده گوشی‌های هوشمند شیائومی، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد طی ۵ سال آینده ۷ میلیارد دلار در۵G ، AI و IoT سرمایه‌گذاری کند. تمامی این داده‌ها از یک تمرکز و اراده قوی برای حرکت در مسیر تکنولوژی‌های نسل  nام شبکه سلولی در کشورهای توسعه یافته خبر می‌دهد درحالیکه ایران هنوز در ابتدای راه ۵G است و راه طولانی در این حوزه در پیش رو دارد.