اپراتور بلژیکی Proximus جهت ایجاد و تست شبکه خصوصی ۵G در راستای استفاده از ظرفیت بالقوه این شبکه برای کاربردهای صنعتی، تفاهم نامه ای با سازمان امور دریایی این کشور امضا کرده است.

در راستای ایجاد پروژه ای با نام “The Digital Schelde”، کاربردهای استفاده از ۵G مانند قلاب های متصل، قایق های خودران و پهبادهای متصل که سبب تحول دیجیتال در حوزه دریایی می شوند، در طول مدت ۶ ماه مورد بررسی و آزمایش  قرار می گیرند.

براساس مجوزی که برای تست در نظر گرفته شده است، اپراتور Proximus ، شبکه را با استفاده از ساختار non-standalone و با استفاده از تجهیزات شبکه کمپانی نوکیا مطابق با استاندارهای ۳GPP ایجاد خواهد کرد. هدف اصلی این اپراتور بررسی امکان ایجاد ارتباطات ۵G در یک اسکله مورد نظر و اتصال این شبکه خصوصی به شبکه موبایل عمومی و ارائه پوشش دهی در منطقه است.

طبق گفته یکی از مدیران ارشد اپراتور Proximus ، موفقیت شبکه ۵G در محیط B2B سبب درک نیازهای مشتری و به طور مشترک توسعه کاربردهای  ارزشمند با استفاده از این فناوری خواهد شد و بدین ترتیب توسعه ۵G صرفا  توسعه شبکه نبوده و سبب تحول دیجیتال در صنایع مختلف نیز خواهد شد . بدین ترتیب گام های اساسی برای توسعه موثر ۵G به محض فراهم شدن طیف فرکانسی، برداشته خواهد شد.

از جمله کاربردهای ایجاد این شبکه می توان به ارتباط لحظه ای بین قایق های حمل و نقل بزرگ با یکدیگر و با اسکله برای ایجاد هماهنگی حمل و نقل کارآمد تر، دوربین های امنیتی بی سیم و یا استفاده از پهبادها برای کاربردهای امنیتی و بازرسی و در آینده اتومبیل های خودران در فضای اسکله و استفاده از کاربردهای واقعیت مجازی برای آموزش های از راه دور کارکنان، نیز می توان اشاره کرد.