اپراتور Vodafone با حمایت از پروژه TMForum-Catalyst در تلاش است تا Drone­ها (هواپیمای بدون سرنشین) را به عنوان سرویس به مشتریان ارائه کند. برای این منظور از ۵G برای پیاده سازی اپلیکیشن­های IoT استفاده می­کند و سرویس هوشمند به مشتریان مبتنی بر پهباد ارائه می­دهد.

در این پروژه بیش از نیمی از پهبادهای این اپراتور برای حوزه کشاورزی استفاده شد، در واقع کشاورزان برای نظارت بر مزارع خود از آن­ها استفاده می­کنند.

با کمک ویدئوها و فیلم برداری(کیفیت بالا) به وسیله پهباد­ها، به کشاورزان و دامداران نشان داده می­شود که در هر لحظه از زمان محصول آن­ها در چه شرایطی قرار دارد، در نتیجه هیچ نیازی به رسیدگی شخصی و چک کردن کل مزرعه توسط کشاورز نیست.

امروزه کشاورزان برای از بین بردن آفت­ها به صورت کلی مزرعه را با سموم آفت کش و قارچ کش، سم پاشی می­کنند بدون آنکه متوجه شوند آیا کل زمین نیاز به آفت کش دارد یا خیر. ولی با استفاده از این تکنولوژی جدید، کشاورزان می ­توانند محصولات خود را از راه دور مانیتور کنند و دقیقا جایی را که نیاز به آفت کش دارد را سم پاشی کنند، این کار باعث افزایش محصولات و کاهش آسیب به محیط زیست و صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه­های کشاورزی می­شود.

لازم به ذکر است که در راه اندازی و مدیریت پرواز این پهبادها نیازی به اپراتور انسانی نیست و رگولاتوری این کشور وارد عمل شده است و قوانینی را  برای نظارت بر آنها تنظیم کرده است که از جمله این قوانین تعیین محدوده ارتفاع پرواز پهبادها و محدودیت پرواز در محیط­های پر رفت و آمد است.

پهبادها با چندین BSSو برج­های سلولی در ارتباطند و هوشمندانه و به طور خودکار تصمیم می­گیرند که به کدام وصل شوند که تداوم سرویس همچنان ادامه داشت باشد.

Vodafone در این پروژه از API­هایOrdering, Catalog  وOnboarding  گروه TMForum استفاده کرده است. همپنین این اپراتور در نظر دارد برای پروژه های آینده Drone­ها را به عنوان سرویسی به سایر اپراتورها برای حذف نقش اشخاص برای نظارت بر ایستگاه های پایه (BTS) اپراتور، ارائه کند.

 

منبع