دولت انگلیس برای پوشش‌دهی شبکه ۵G در خط راه آهن متصل کننده دو شهر لیدز و منچستر وارد میدان شد و به انجام این فرآیند کمک کرد. دولت انگلستان برای کمک به صنعت حمل و نقل، روندی را برای جذب شرکت‌های علاقمند در توسعه ارتباطات ۵G در یک خط راه آهن محلی آغاز کرده است.

لازم به ذکر است، بخش‌های دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش در دولت اعلام کردند: شرکت‌هایی که علاقمند به شرکت در یک پروژه جدید ۵G در خط راه آهن بین شهر صنعتی لیدز و منچستر هستند اعلام آمادگی کنند.

در واقع این کار اطلاعات لازم را در اختیار دولت قرار می‎داد تا هرگونه محدودیت و نگرانی که توسط سازمان‌های شرکت کننده شناسایی شده است، را درک کند و در نتیجه روند اجرای پروژه سریع‌تر پیش رود.

این ابتکار جدید، کاوش‌های دولت در مورد فناوری ۵G است که می تواند به بخش حمل و نقل در کشور کمک کند. همچنین دولت شرایطی را برای شرکت‌هایی که در این پروژه انتخاب شدند، لحاظ کرد از جمله اینکه، شرکت‌ها می‌توانند تجهیزات رادیویی آزمایشی خود را در مسیر پروژه پایلوت بکار گیرند بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت‌های Trackside داشت باشند. همچنین شرکت‌ها از پشتیبانی مالی دولت برای فرآیندهای نصب در مسیر پروژه پایلوت بهره‌مند خواهند شد.

لازم به ذکر است اپراتورهای این کشور هرکدام برای راه اندازی پروژه‌های ۵G  از بخشی از طیف فرکانسی استفاده کردند.

اوایل سال جاری، اپراتورهای مخابراتی این کشور طیف ارائه خدمات ۵Gرا از دولت دریافت کردند. مثلا اپراتور وودافون پس از پرداخت ۳۷۸ میلیون پوند (۴۹۸ میلیون دلار) موفق به کسب ۵۰ مگا هرتز طیف در باند ۳٫۴ گیگاهرتز شد.

اپراتورBT ، موفق به دریافت ۴۰ مگا هرتز طیف فرکانسی در باند ۳٫۴ گیگاهرتز با پرداخت ۳۰۳ میلیون پوند و اپراتور Three 20 مگا هرتز از باند ۳٫۴ گیگاهرتز را با پرداخت ۱۵۱٫۳ میلیون پوند دریافت کرد. همچنین اپراتور o2 متعلق به گروه Telefónica ، ۴۰ مگا هرتز از همین باند را با  پرداخت ۳۱۸ میلیون پوند به دست آورد.

سمینار “تدوین نقشه راه گذار به ۵G” فرصتی است تا صاحب‌نظران، مدیران ارشد و فعالان حوزه ارتباطات به بررسی موضوع نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی و تدوین نقشه راه، بپردازند. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، می‌توانند به لینک http://digitalweek.ir/ مراجعه نمایند.