بسیاری از شرکت های بهره بردار، تحولات دیجیتالی را تهدیدی برای مدل تجاری خود می دانند اما باید گفت که فرصت های بسیار زیادی در انتظار شرکت های بهره برداری خواهد بود که توانایی گذر از موانع و پشت سر گذاشتن سختی ها را داشته باشند.
ورود تحول دیجیتالی به حوزه صنعت برق و انرژی
تحول دیجیتالی اکنون وارد حوزه صنعت برق و انرژی شده است. انرژی های تجدید پذیر، تولید متوازن و شبکه های برق هوشمند نیازمند اضافه شدن قابلیت های جدیدی هستند و به دنبال استفاده از مدل های تجاری جدید و ساختارهای رگولاتوری مناسب هستند. جمع آوری و تبادل دیتا به شدت در حال افزایش است و البته همین امر تهدیداتی دیجیتالی را ایجاد می کند و فرصت هایی را نیز به ارمغان می آورد. در چنین شرایطی رقابت بیشتر به سمت گزینه های مدیریتی و تولید قابلیت ها و محصولات جدید برای مشتراین معطوف می شود. عوامل جدید وارد شده از اقتصاد دیجیتالی سبب ایجاد اختلال در فضای صنعتی شده اند و این در حالی است که نهادهای رگولاتوری و دولت ها به دنبال تشویق سیستم های اندازه گیری هوشمند و استانداردهای پاک تر برای تولید و مصرف هستند.
فائق آمدن بر این مشکلات با دیجیتالی شدن سیستم های شرکت های بهره بردار امکان پذیر خواهد شد. این روند می تواند با اقداماتی برای افزایش کارآمدی و تعداد مشترکین آغاز شده و ادامه پیدا کند. چنین اموری می تواند به ایجاد فرصت های دیجیتالی بیشتری در گستره وسیع تر منجر شود.
بهره برداری از فرصت ها توسط شرکت ها و تاثیرات چشمگیر برای مشتریان
این فرصتها همگی در زنجیره ارزشی صنعت انرژی نیز قابل ملاحظه و بهره برداری هستند و از تولید تا مدیریت ارتباطات مشتریان، می توان این فرصتها را مشاهده و مورد بهره برداری قرار داد. در صورت بهره برداری شرکتهای بهرهبردار از این فرصتها، تاثیرات چشمگیری برای مشتریان ملموس خواهد بود. برای مثال مدیریت دیجیتالی منابع انرژی توزیع شده از سوی سایتهای خاص به کل سیستم اکنون آغاز شده است و این مر خود فرصت بسیار چشمگیری به شمار میرود. بسیاری از پروژه های مربوط به شرکتهای بهره بردار باید با استفاده از قابلیتهای دیجیتالی انجام شوند و در آنها از تکنیکهای اقتصاد دیجیتالی از قبیل توسعه سریع استفاده شده است.
منافع حاصل از دیجیتالی شدن صنایع
البته اغلب منافع بالقوه چنین اقداماتی مورد توجه قرار نگرفته و کم اهمیت نشان داده شده است. تجربیات حاصل از دیجیتالی شدن سایر صنایع نشان داده است که منافع حاصل از این امر بسیار بیشتر از آن چیزی است که برنامه ریزان و متولیان آن صنعت پیش بینی کرده بودند. همچنین تجربیات حاصل از بررسی سایر صنایع نشان می دهد که شرکت های بهره بردار نیز باید با تعیین اهدافی بلندپروازانه فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنند. لذا این شرکت ها میتوانند با آسودگی خیال برای پیشرفت -هایی تحول برانگیز که سبب افزایش کارامدی آنها،قابلیت اطمینان به خدمات آنها ،امنیت،ارتقای تجربه کاربری و در نهایت مدیریت بهینه تر درآمدهای آنها می شود برنامه ریزی کنند. ابعاد این فرصتها در سه موج توسعه و پیشرفت قابل درک هستند که عبارتند از کارامدی و بهره وری، تجربه کاربری مشتریان و پشت سر گذاشتن مرزهای جدید.
افزایش کارآمدی و بهره وری
فرصت های دیجیتالی مورد نیاز برای افزایش فعالیتها و افزایش میزان انعطاف پذیری در زنجیره ارزشی وجود دارد. تخمینهای ارائه شده که با تحلیل موارد واقعی موجود و بررسی آنها انجام می شود نشان می دهند که بهینه سازی دیجیتالی می تواند سودآوری را تا ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش دهد. شرکتهای بهرهبردار میتوانند اغلب این قابلیتها را با استفاده از سه ابزار مختلف به حالت بالفعل تبدیل کنند: کنتورهای هوشمند و شبکههای هوشمند تولید و توزیع انرژی، ابزارهای افزایش بهره وری کارکنان و خودکار سازی فرآیندهای پشتیبانی .
نوآوری پایه و اساس شرکت های بهره بردار دیجیتالی
این نوآوری ها در حقیقت پایه و اساس شرکتهای بهره بردار دیجیتالی را شکل داده و حجم عظیمی از دیتا که اهمیت بسیار زیادی دارد و مانند خون در رگهای فرآیندهای دیجیتالی شدن است را تامین و پشتیبانی میکند. شرکتهای بهره برداری که در حوزه های صحیح و مطابق با قابلیتهای خود سرمایه گذاری کنند میتوانند از تحلیلهای مبتنی بر دیتای دریافتی به خوبی برای تشخیص و برنامه ریزی استفاده کنند.
کنتورها و شبکههای هوشمند تولید و توزیع انرژی
شبکههای هوشمند توزیع و تولید انرژی بسیار کارامد و در عین حال کم هزینه است و همین امر امکان نگهداری آنها با کمترین هزینهها را فراهم میکند. کنتورهای هوشمند ابزاری بسیار مهم در این فرآیند هستند که مشخص می کنند کدام یک از مشتراین برای عدم مواجه با قطعی انرژی به کمک نیاز دارند. ابزارهای تشخیصی بومی تا ابزراهای برنامه ریزی بسیار پیچیده همگی برای تحلیل گسترهای از اطلاعات موجود مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از چنین ابزارهایی امکان ارتقای سطح کارکنان حاضر در نیروگاهها و مدیریت حوزه بسیار پر مخاطره منابع انرژیهای تجدید پذیر و سنتی ،امور تجاری و مالی و الگوهای مورد تقاضا فراهم می شود.
ابزارهای افزایش بهره وری کارکنان
فعالسازی سیار کارکنان به سرعت به یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند در حوزه افزایش بهره وری، تبدیل شده است. از آنجاییکه گوشیهای هوشمند، پلتفرم لازم را ایجاد میکنند شرکتهای توزیع انرژی، میتوانند فرآیند اصلی مدیریت کاری را برای بره برداری بیشتر، دیجیتالی کنند. بدین ترتیب امکان مدیریت بهتر داراییها، مهندسی آنها،برنامه ریزی و زمان بندی برای ارسال و د رعین حال انجام امور شغلی فراهم می شود. با استفاده از فناوریهای موبایل و دیجیتالی شرکتهای بهرهبردار میتوانند به سادگی در همه کارها با استفاده از دسترسی جهانی مشارکت کنند. آلمان یکی از کشورهایی است که در این زمینه پیشرفتهایی کرده و توانسته از این ابزارها به خوبی بهره برداری کند.
خودکارسازی فرآیندهای پشتیبانی
فرآیندهای اجرایی و اداری مربوط به پشتیبانی از دیتای ارسال شده به دفاتر اصلی شرکتها، فرآیندهایی است که در حالت عادی و با استفاده از نیروهای انسانی خطاهای بسیاری به همراه دارد. بررسیها نشان داده است که خودکار و اتوماتیک سازی این فرآیندها نه تنها سبب افزایش هزینهها نمیشوند بلکه سبب کاهش ۲۰ درصدی هزینههای شرکتها می شوند. محرک های اصلی برای انجام این کار، دسترسی به دیتای با کیفیت بالاتر و در نتیجه خودکار کردن فرآیندهای کارآمد و موثر است.
تحلیلهای پیشرفته و رضایت مشتریان، دستاورد تحول دیجیتالی
با دیجیتالی شدن تجربه مشتریان، شرکتهای بهره بردار میتوانند به طور همزمان رضایت مشتراین را کسب کرده و در عین حال هزینه های خود را کاهش دهند. در بسیاری از موارد حتی فرصتهایی برای افزایش درآمد نیز برای آنها ایجاد می شود. در سالهای اخیر اغلب و یا بهتر است بگوییم همه تامین کنندگان اصلی انرژی در کانالهای موبایل و آنلاین سرمایه گذاری کردهاند. بسیاری از این سرمایه گذاریها نتایج بسیار خوبی به همراه داشته و برخی دیگر از آنها نتوانسته است موفقیتهای لازم را کسب کند. فرآیندهای مشتری محور ارتقا یافته برای شرکتهای بهره بردار بسیار حائز اهمیت و مقرون به صرفه هستند . علاوه بر این پلت فرم مولتی کانال بی وقفه، لازمه اصلی انجام تحلیلی سودآور از رفتار مشتراین است.
تحلیلهای پیشرفته برای ارتقای کیفیت خدمات
شرکتهای بهره بردار از تحلیل های پیشرفته برای ارتقای کیفیت خدمات خود، کاهش هزینهها، ایجاد روابط عمیقتر و کارآمدتر با مشتریان استفاده می کنند. صنعت بانکداری استفاده بسیار موفقی از این تحلیلها داشته است و استفاده از این تحلیلها توانسته در مدیریت رابطه مشتریان کمک بسیاری به این صنعت کند و بسیاری از شرکتهای بهره بردار نیز با تحلیل اطلاعات مشتریان از طریق یادگیری ماشین محور به استفاده از این قابلیت پرداختهاند. برای مثال برخی از آنها با تحلیل صفات و ویژگیهای مشتراین و رفتارهای آنان و تعریف گروه مشتریان با استفاده ازمعیارهایی چون تمایل آنها به پرداخت برای خدماتی خاص توانستهاند از این قابلیت بهره ببرند.